Sökning: "vad betyder centrala begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden vad betyder centrala begrepp.

  1. 1. “Kommunikationen betyder ju allt, det är ju A och O [...]. Det är en frihet för alla att kunna kommunicera?” : En kvalitativ studie om hur speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning lyfter fram metoder för kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Christian Antoft; Frida Gannby; [2021]
    Nyckelord :Accessible learning environment; Augmentative and alternative communication; Communication methods; Communication tools; Languages; Social contexts; Special education teachers; Special school; Alternativ och kompletterande kommunikation; Kommunikationsmetoder; Kommunikationsverktyg; Sociala sammanhang; Speciallärare; Språk; Särskola; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning lyfter fram metoder som gynnar kommunikationsutveckling för elever på särskolan. Vidare belyses vilka sociala sammanhang och verktyg som används för att främja kommunikationen för elever i särskolan. LÄS MER

  2. 2. Vad är konst(närligt uttryck)? En studie om lärares samtal om elevers konstnärliga uttryck

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Teodor Boogh; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande studie är en kvalitativ undersökning av hur lärare på gymnasienivå förhåller sig till det som Skolverket i kursplanen för ensemble formulerar som konstnärligt uttryck. Forskning visar att uttryck i musik ofta behandlas som något magiskt och mystiskt som omöjligt kan konkretiseras och är svårt att närma sig. LÄS MER

  3. 3. Att få vara den man är, inte den man förväntas vara. Pedagogers syn på jämställdhetsarbetet i förskolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sabina Svanberg; [2015]
    Nyckelord :Förskola; genus; jämställdhet; pedagogens förhålln;

    Sammanfattning : AbstractI denna empiriska studie har vårt syfte varit att undersöka hur pedagoger ser på jämställdhetoch jämställdhetsarbete i förskolan. Med hjälp av enkäter och en intervju har vi fått en inblicki pedagogernas strävan efter att inkludera jämställdhet som en del av vardagen. LÄS MER

  4. 4. Inkluderad eller placerad? En studie om rektorers syn på inkludering av elever med lindrig utvecklingsstörning i grundskolan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Ljungman-Gustafsson; [2014]
    Nyckelord :Inkludering; lindrig utvecklingsstörning; rektorer; grundskola; särskola;

    Sammanfattning : Det är rektor som beslutar om och ansvarar för utveckling och förändringsarbete i sin organisation, varvid det är relevant att diskutera inkludering utifrån ett rektorsperspektiv. Studiens syfte är att fördjupa förståelsen för hur rektorer resonerar kring begreppet inkludering av elever med lindrig utvecklingsstörning i grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Controllerns yrkesroll- Förklarad med hjälp av rollteori ur ett multipelt per-spektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Emma Lahtinen; Hanna Johansson; [2013]
    Nyckelord :Controller; roll; rollteori; The controller; role; role theory; role creating; professional role; rollskapande; professionell yrkesroll;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning och litteratur som behandlar controllerns professionella yrkes-roll beskriver den tekniska rollen, där controllerns administrativa och funktionalistiska roll i organisationen står i fokus. Rollen kan beskrivas vidare med hjälp av sociologisk rollteori där rollskapande och rollåterskapande är två centrala begrepp. LÄS MER