Sökning: "vad betyder normer"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden vad betyder normer.

  1. 1. ”Vad är det som är power i detta?” : En kvalitativ studie om gruppers sociala interaktion i samtal om feministiska budskap i modeföretags marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hedvig Pahlstad; Ester Paksuniemi; [2023]
    Nyckelord :Focus group interviews; social construction; social interaction; common knowledge; identification; feminist messages; post-feminism; Fokusgruppintervjuer; social konstruktion; social interaktion; gemensam kunskap; identifikation; feministiska budskap; post-feminism;

    Sammanfattning : In society there are several structural norms that appear taken for granted and should be discussed to be recognized. Furthermore, institutions such as corporations often incorporate stereotypical gender beliefs into their structuring such as in marketing. LÄS MER

  2. 2. Vad ges utrymme i läroböcker? : En normkritisk innehålls-och diskursanalys på religionskunskapsinnehållet i läroböcker för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Tove Syrén; [2023]
    Nyckelord :Religious studies; textbooks; norm-critical analysis; content analysis; discours analysis;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att synliggöra och granska de tre religionerna judendom, kristendom och islam i fyra stycken läroböcker riktade mot årskurs 1-3 med ett normkritiskt perspektiv. Eftersom religionskunskap inte är ett enskilt ämne i de lägre årskurserna, utan är en del av de samhällsorienterade ämnena är det fyra stycken SO-läroböcker som utgör studiens material. LÄS MER

  3. 3. VÅLDSPREVENTIVT ARBETE I SKOLAN: SPRÅKETS IMPLIKATIONER I PRAKTIKEN : En kvalitativ studie av skolkuratorers och lärares sätt att prata om våldsprevention

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sara Fränneby; Johanna Klasson; [2023]
    Nyckelord :School; violence; violence prevention; violent attitudes; mental illness; norms; Skola; våld; våldsprevention; våldsamma attityder; psykisk ohälsa; normer;

    Sammanfattning : Våld i olika former beskrivs av många vara ett omfattande och ihållande samhällsproblem, ett som skapar en uppsättning av negativa påföljder; psykiska, fysiska och ekonomiska. Hur våldet ska motarbetas blir därför på grund av dess komplexitet svårt att ge tydliga direktiv på. LÄS MER

  4. 4. “I jämförelsen kan man alltid hitta ett sätt att förlora” : En kvalitativ intervjustudie om pressen att prestera socialt i skolan som social arena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Emilia Allringer; Moa Hagström; [2023]
    Nyckelord :Symbolic interactionism; high school students; prevention; school as a social arena; student health-team; Symbolisk interaktionsm; gymnasieelever; förebyggande arbete; skolan som social arena; elevhälsa;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate how staff in student health teams at high school perceives how the pressure to perform socially in the social arena of school affects the students and how staff prevent, or perceive that they should work preventively against this. The study is based on eight qualitative, semi-structured interviews with staff from student health-teams at high schools. LÄS MER

  5. 5. “En brygga mellan människor och resten av samhället” : En antropologisk studie om en ideell verksamhets sociala och praktiska betydelse för människor i social utsatthet

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Socialantropologiska institutionen

    Författare :Alma Hedin; [2023]
    Nyckelord :Ideella verksamheter; social utsatthet; social plats; fiktiva familjer; sociala nätverk;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks vilken social och praktisk funktion en ideell verksamhet fyller för personer i social utsatthet. Syftet med studien är att ge en holistisk bild av vad verksamheten betyder för besökarna, och hur den platsen formas av de som är där. LÄS MER