Sökning: "vad betyder pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden vad betyder pedagog.

  1. 1. Vad betyder minsta lilla oro? : En studie om pedagogers uppfattning av anmälningsplikt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Alfredsson; Sofie Ingelsten; [2022]
    Nyckelord :omsorgssvikt; anmälningsplikt; förskola; pedagog;

    Sammanfattning : Sammanfattning Enligt lagar och regelverk är samtliga pedagoger i förskolan belagda med anmälningsplikt. Det innebär att man har en skyldighet att anmäla sin oro för ett barn till socialtjänsten. En anmälan innebär att du anmäler din oro, det kräver således inga krav på bevis på omsorgssvikt. LÄS MER

  2. 2. Inkluderingsarbetet i förskolan : Vad det är och vad det betyder för barn med ett annat modersmål

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Leopoldo Vallejos; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskolan; Inkludering; Likvärdig;

    Sammanfattning : I det här arbetet tas betydelsen av förskolans inkluderingsarbete upp men också flerspråkighetens inverkan på detta. I uppsatsens inledning beskrivs bakgrunden för intresset för detta inkluderingsarbete och varför det är viktigt att genomföra. LÄS MER

  3. 3. SYNEN PÅ ESTETIK I FÖRSKOLAN : EN KVALITATIV STUDIE OM HUR FÖRSKOLLÄRARE OCH BARNSKÖTARE UPPFATTAR OCH BESKRIVER SITT ARBETE MED ESTETISKA UTTRYCKSFORMER.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Felicia Bergkvist; Caroline Sjögren; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; barnskötare; pedagog; estetiska uttrycksformer; lärande och utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få en inblick i pedagogers reflekterande kring estetiska uttrycksformer och fördjupa vår kunskap om hur pedagoger använder de estetiska uttrycksformerna med barn i förskolan. Till detta har vi valt en kvalitativ metod där vi använder oss av semistrukturerade intervjuer av pedagoger verksamma i förskolan för att få kunskap om hur estetiska uttrycksformer används i barngruppen och hur pedagogerna uppfattar och definierar vikten av barns användning av de estetiska uttrycksformerna i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Hur barn får erfara matematik i förskolan : pedagogers uppfattningar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefin Karlsson; Annie Petersson; [2018]
    Nyckelord :Vardaglig matematik; förskola; barns erfarande; medforskande pedagog;

    Sammanfattning : Bakgrund I den här studien redogörs för hur viktigt det är att barn tidigt får möta matematik då deras grund för matematik kan läggas redan i förskoleåldern. Rapporter visar att elever i svenska skolor har bristande resultat i matematiktest, vilket gör det ytterst viktigt att börja stimulera barns matematiska erfarande redan i tidig ålder. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande och delaktighet i förskolan : Pedagogers uppfattningar om begreppen inflytande, delaktighet och dess tillämpning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ida Tillman; [2018]
    Nyckelord :Influence; participation; preschool; teachers perspectives; sociocultural perspective; Vygotskij; Inflytande; delaktighet; förskola; pedagogperspektiv; sociokulturellt perspektiv; Vygotskij;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med studien är att få reda på hur pedagoger beskriver och arbetar med begreppen ”barns inflytande” och delaktighet i förskolan. Detta är viktigt att få en inblick i, då dessa begrepp benämns som strävansmål i förskolans styrdokument, Lpfö 98/16 (Skolverket, 2016). LÄS MER