Sökning: "vad betyder perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 275 uppsatser innehållade orden vad betyder perspektiv.

  1. 1. Problematisk skolfrånvaro för ungdomar med ESSENCE; En kvalitativ studie om vad som beskrivs som hjälpsamt för att få tillbaka ungdomarna till skolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Susanne Andersson; Maryam Fetrak; [2023-11-17]
    Nyckelord :School refusal or absence or attendance. ESSENCE; developmental disorders;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien var att elever som ryms under ESSENCE-konceptet är överrepresenterade gällande problematisk skolfrånvaro (Munkhaugen 2018). ESSENCE betyder Early Symtomatic Syndroms Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations och är ett paraplybegrepp för neuropsykiatriska utvecklingsavvikelser utan ställd diagnos (Gillberg 2018). LÄS MER

  2. 2. ”- JAG MÅSTE LEVA BÅDA VÅRA LIV OCH SE TILL ATT ALLTING FUNKAR” Stöd för att kunna uppleva aktivitetsbalans - upplevelser hos anhöriga till personer med demenssjukdom

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Johanna Sagré; Josefin Wallmark; [2023-04-05]
    Nyckelord :Anhörigvårdare; demenssjukdom; aktivitetsbalans; vård i hemmet; stödinsats;

    Sammanfattning : Bakgrund Demenssjukdom är ett samlingsnamn för flera degenerativa sjukdomar som orsakas av en förändring i hjärnans funktioner. Vård av personer med demenssjukdom sker mer och mer i hemmet av en närstående än på andra instanser. Anhörigvårdare riskerar på grund av hög belastning, oro och stress att uppleva en obalanserad vardag. LÄS MER

  3. 3. Speciallärarens uppdrag på mellan- och högstadiet : En kvalitativ intervjustudie med speciallärare med specialisering mot språk-, läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anne-Li Jonsson; Frida Lantz; [2023]
    Nyckelord :Speciallärare; språk- läs- och skrivutveckling; uppfattningar; föreställningar; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur speciallärare verksamma i årskurs 4–9 beskriver uppdraget för speciallärare med specialisering mot språk-, läs- och skrivutveckling. Studiens två frågeställningar innefattar frågorna om vad speciallärarna beskriver är uppdraget på mellan- och högstadiet samt vilka likheter och skillnader det finns i uppfattningar kring uppdraget. LÄS MER

  4. 4. Flexibelt arbete utifrån ett genusperspektiv : En kvalitativ studie om det flexibla arbetets påverkan på traditionella könsnormer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emilia Talbrant; Elin Andersson; [2023]
    Nyckelord :flexible work; gender; traditional gender norms; work-life balance; flexibelt arbete; genus; traditionella könsnormer; work-life-balance;

    Sammanfattning : The working life has changed through a new way of working that is more flexible in both spatially and temporally. This flexibility can bring both opportunities and challenges for employees. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares röster om inkludering i förskolan avseende barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Iftin Nuur; Amran Jama; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket, 2018) ska förskolans verksamhet anpassasefter alla barn och särskilt stöd ges åt de barn som anses behöva det. Syftet med examensarbetetär att undersöka hur verksamma förskollärare uppfattar och resonerar kring inkludering iförskolan med särskilt fokus på de barn som i förskolan anses vara i behov av särskilt stöd. LÄS MER