Sökning: "vad betyder perspektiv"

Visar resultat 21 - 25 av 275 uppsatser innehållade orden vad betyder perspektiv.

  1. 21. Hallå, social hållbarhet då? : Förskollärares uppfattning om hur den sociala hållbarheten arbetas med i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Cecela Ekman; Sofia Heimdahl; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera innebörden av social hållbarhet ur förskollärares perspektiv genom våra frågeställningar “Vad betyder social hållbarhet i förskolan enligt förskollärare?” samt “Hur arbetar förskolorna med social hållbarhet i verksamheterna enligt förskollärare?”. Detta gjordes utifrån en funnen kunskapslucka angående att social hållbarhet hamnade i bakgrunden när det pratades om hållbar utveckling inom förskolan. LÄS MER

  2. 22. Vill du vara med och leka? : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning kring delaktighet i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Larsson; Frida Lindgren; [2022]
    Nyckelord :Participation; preschool teacher; play; interaction; Delaktighet; förskollärare; lek; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ge en djupare förståelse för förskollärares uppfattningar kring delaktighet i barns lek. I frågeställningarna lyfts syftet med att delta i barns lek, vilka hinder som kan uppstå och hur de intervjuade förskollärarna förhåller sig i barns lek kopplat till delaktighet. LÄS MER

  3. 23. Vad betyder källkritik i ett skolsammanhang? : En diskursanalys av nyhetsmediers framställning av källkritik inom skolan och historieämnets roll inom detta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Erik Stolt; [2022]
    Nyckelord :Medier; diskurs; källkritik; historieämnet; tidningar; styrdokument; digitalisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom tillämpandet av en kvalitativ diskursanalys och ett medieteoretiskt perspektiv förstå historieämnets plats i den allmänna mediediskursen om källkritik. Studiens material består av tidningsartiklar från svenska dagstidningar publicerade mellan 2010–2022 som berör ämnet källkritik i samband med skola. LÄS MER

  4. 24. Ett perspektiv på förnybara bränslen och dess framtida implementeringar

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Max Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Biofuels; Hydrogen; Alternative fuels; Renewable fuels; Methanol; Ethanol; Ammonia; BioDME; Biodiesel; Biobränslen; Väte; Alternativa bränslen; Förnybara bränslen; Metanol; Etanol; Ammoniak; BioDME; Biodiesel;

    Sammanfattning : Idag är marinindustrin helt beroende av fossila bränslen. I detta arbete har en kvalitativ litteraturstudie genomförts i syfte att presentera ett perspektiv på vad som skulle kunna vara realistiskt möjligt idag när det gäller användning av alternativa bränslen för att begränsa växthusgasutsläppen från sjöfartsindustrin. LÄS MER

  5. 25. Men vad menas med kvalitet då? : En studie om förskollärares tankar kring kvalitet och vad det betyder i pedagogisk praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Martin Knutsson; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; Förskola; Förskollärare; Kvalitet; Undervisning;

    Sammanfattning : Om någon säger till dig att deras barn går på en förskola av hög kvalitet då förstår du väl exakt vad dom menar eller? Denna studie utgår ifrån problemet att se kvalitet som något objektivt och mätbart i den komplexa verksamhet som förskolan är. Vad du tänker på och anser är kvalitet i förskolan kan ju skilja sig från vad andra tycker är kvalitet i förskolan, då kvalitet är ett mångtydigt begrepp. LÄS MER