Sökning: "vad betyder samspel"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden vad betyder samspel.

  1. 1. Problematisk skolfrånvaro för ungdomar med ESSENCE; En kvalitativ studie om vad som beskrivs som hjälpsamt för att få tillbaka ungdomarna till skolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Susanne Andersson; Maryam Fetrak; [2023-11-17]
    Nyckelord :School refusal or absence or attendance. ESSENCE; developmental disorders;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien var att elever som ryms under ESSENCE-konceptet är överrepresenterade gällande problematisk skolfrånvaro (Munkhaugen 2018). ESSENCE betyder Early Symtomatic Syndroms Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations och är ett paraplybegrepp för neuropsykiatriska utvecklingsavvikelser utan ställd diagnos (Gillberg 2018). LÄS MER

  2. 2. Social inkludering – en förutsättning för barns utveckling och lärande. : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om barns olika förutsättningar till socialt samspel och inkludering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sabrina Åström; Emma Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; sociokulturellt perspektiv; samspelssvårigheter; sociala relationer; lek.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattningar om social inkludering, samt vilken kunskap pedagoger har om vikten av tidiga insatser när barn uppvisar svårigheter i samspelet med andra. Med detta vill vi bidra med mer kunskap om hur pedagoger kan stötta barn med samspelssvårigheter och vad den sociala samvaron betyder för barns utveckling och lärande i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Hallå, social hållbarhet då? : Förskollärares uppfattning om hur den sociala hållbarheten arbetas med i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Cecela Ekman; Sofia Heimdahl; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera innebörden av social hållbarhet ur förskollärares perspektiv genom våra frågeställningar “Vad betyder social hållbarhet i förskolan enligt förskollärare?” samt “Hur arbetar förskolorna med social hållbarhet i verksamheterna enligt förskollärare?”. Detta gjordes utifrån en funnen kunskapslucka angående att social hållbarhet hamnade i bakgrunden när det pratades om hållbar utveckling inom förskolan. LÄS MER

  4. 4. Vill du vara med och leka? : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning kring delaktighet i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Larsson; Frida Lindgren; [2022]
    Nyckelord :Participation; preschool teacher; play; interaction; Delaktighet; förskollärare; lek; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ge en djupare förståelse för förskollärares uppfattningar kring delaktighet i barns lek. I frågeställningarna lyfts syftet med att delta i barns lek, vilka hinder som kan uppstå och hur de intervjuade förskollärarna förhåller sig i barns lek kopplat till delaktighet. LÄS MER

  5. 5. Vilka faktorer kan bidra till läsmotivation hos grundskoleelever?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fatime Murati; Marigona Muslija; Soran Hassan; Ann-Christin Ledin; [2022]
    Nyckelord :Läsmotivation; faktorer; grundskolan; mellanstadiet;

    Sammanfattning : I vårt samhälle har behovet av att kunna tillgodose sig text ökat drastiskt i och med globaliseringen och den växande teknologin. Mot ovanstående har skolan och utbildningen ökat sina krav på hur elever idag ska kunna möta och hantera en allt större genre av texter som skönlitterär, fakta, beskrivande, argumenterande, utredande och så vidare. LÄS MER