Sökning: "vad betyder socialt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden vad betyder socialt perspektiv.

  1. 1. Problematisk skolfrånvaro för ungdomar med ESSENCE; En kvalitativ studie om vad som beskrivs som hjälpsamt för att få tillbaka ungdomarna till skolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Susanne Andersson; Maryam Fetrak; [2023-11-17]
    Nyckelord :School refusal or absence or attendance. ESSENCE; developmental disorders;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien var att elever som ryms under ESSENCE-konceptet är överrepresenterade gällande problematisk skolfrånvaro (Munkhaugen 2018). ESSENCE betyder Early Symtomatic Syndroms Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations och är ett paraplybegrepp för neuropsykiatriska utvecklingsavvikelser utan ställd diagnos (Gillberg 2018). LÄS MER

  2. 2. "Lite mer sommarlov helt enkelt" : En samverkansuppsats med Rädda Barnen och Aktiv Ungdom i Uppsala om betydelsen av barns deltagande på sommarlägret Sommarkul i Gottsunda, Uppsala

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Janet Callmyr; Sarah Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :Organized leisure-time activities; socioeconomic vulnerability; voluntary organizations; Organiserad fritid; socioekonomisk utsatthet; frivilligorganisationer;

    Sammanfattning : Föreliggande studie tillkom i samverkan med Rädda Barnen och Aktiv Ungdom i Uppsala. De båda ideellt drivna verksamheterna bedriver årligen ett kostnadsfritt sommarlovsläger för barn i låg- och mellanstadieåldern i ett socialt- och socioekonomiskt utsatt område i Uppsala. LÄS MER

  3. 3. Är behandlingsvården tillräcklig för personer med anorexia nervosa i Norrland? : En kvalitativ studie om de professionellas perspektiv på behandlingen och sin yrkesroll

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Marcus Hansson; Emilia Eliasson; [2022]
    Nyckelord :anorexia nervosa; ätstörningar; ätstörningsenhet; biopsykosociala modellen;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur ätstörningsverksamheter i Norrland arbetar med behandling av patienter över 18 år med anorexia nervosa. Vi undersökte därför de professionellas synsätt på behandling, deras egen roll som behandlare samt utmaningar. LÄS MER

  4. 4. Bild- och textkompositionens betydelse i introduktionen av skönlitteratur i en lärobok i svenska som andraspråk : En kvalitativ studie som riktar sig mot modelläsaren som en vuxen elev med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elisabet Stipic-Sjöstedt; Anna Rönning; [2021]
    Nyckelord :modelläsare; kompositionens textuella metafunktion; interpersonell metafunktion; föreställningsvärld; multimodalitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att lyfta fram vad bild- och textkompositionen betyder för en modelläsare i introduktionen av skönlitteratur samt att se om introduktionen kunde ge eleverna utrymme för att skapa egna föreställningsvärldar. Studiens kvalitativa ansats och utgick från ett sociosemiotiskt perspektiv som utmärks av att språkutveckling sker i socialt samspel. LÄS MER

  5. 5. "Det betyder ju inte att normen är rätt liksom" : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av hbtq-inkludering i religionsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Linn Larsson; Erik Olsson; [2021]
    Nyckelord :hbtq; religionsundervisning; grundlärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om lärares upplevelser av att arbeta hbtq-inkluderande i religionsundervisningen för årskurs 4–6. Studien har en kvalitativ metodansats, och för datainsamling har semistrukturerade intervjuer genomförts med sju grundskollärare som undervisar i religionskunskap för årskurs 4–6. LÄS MER