Sökning: "vad har du för coping"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden vad har du för coping.

  1. 1. Äldre människors påverkan och hantering av restriktioner under Covid-19 : en scoping review

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Cecilia Hansson; Towe Larsson; [2022]
    Nyckelord :older people; isolation; loneliness; pandemic; COVID-19; restrictions; äldre människor; isolering; ensamhet; pandemi; Covid-19; restriktioner;

    Sammanfattning : I början av 2020 drabbades världen av Covid-19, och med pandemins intåg följde restriktioner för allmänheten av olika slag. WHO klassade äldre människor över 60 år som en riskgrupp och de tvingades till skyddande hälsobeteenden, som bland annat att undvika att ta emot besök i sitt hem som inte är helt nödvändigt, samt undvika folktäta platser. LÄS MER

  2. 2. ”Jag vet vart du bor…” : En kvalitativ studie om socialarbetares upplevelser av klientrelaterat hot och våld.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Mai Thi Nguyen; [2021]
    Nyckelord :hot; våld; socialarbetare; KASAM; coping;

    Sammanfattning : Hot och våld riktade mot socialarbetare från klient har ökat mycket de senaste åren. Mot bakgrund av tidigare forskning inom området har utveckling resulterat i stora arbetsmiljöproblem. LÄS MER

  3. 3. Kommer du på lektionen? : lärares syn på och hantering av elevers frånvaro i idrottsämnet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Micael Widerdal; Joel Lundin; [2020]
    Nyckelord :närvaro; frånvaro; deltagande; motivation; skolmiljö; läraruppdrag;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet är att identifiera och analysera idrottslärares syn på och hantering av elevers frånvaro i idrottsämnet samt begripliggöra motiven till deras syn. Studien ämnar besvara följande forskningsfrågor: Hur beskriver idrottslärare vad som är viktigt och meningsfullt vid undervisningen i idrottsämnet? Vilka orsaker framträder när idrottslärare talar om elevers frånvaro och hur kan dessa begripliggöras? Vilken repertoar av strategier framträder när idrottslärare talar om hantering av frånvaro från undervisningen i idrottsämnet? Metod Studien använder sig av en kvalitativ ansats för att frambringa så djup insikt som möjligt. LÄS MER

  4. 4. You Wanna Be on Top? : A Narrative Career Study of Women’s Experiences and Strategies

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Alice Åslander; Joel Gedin; [2019]
    Nyckelord :Gender; Gender Equality; Organisation; Critical Incidents; Exit; Discrimination; Female Manager; Career; Sweden; Minority Position; Coping strategy; Mentor; Sponsor; Leadership; Narrative; Genus; Jämställdhet; Organisation; Kritiska incidenter; Utträde; Diskriminering; Kvinnliga chefer; Karriär; Sverige; Minoritetsposition; Överlevnadsstrategi; Ledarskap; Narrativ;

    Sammanfattning : In Sweden, the statistics show how women are underrepresented in organisational hierarchies; as managers, executive managers, CEOs and board of directors. Qualitative research reveals that women in management positions perceive the working life in Sweden as unequal and how men and women have different terms for making a career. LÄS MER

  5. 5. Vad kan du göra när du inte förstår vad du läser? : En kvalitativ studie om lärares användande av läsförståelsestrategier i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Karlsson; [2019]
    Nyckelord :reading comprehension strategies; reading comprehension; reading comprehension strategy teaching; teaching models in reading comprehension; grade 1-3; läsförståelsestrategier; läsförståelse; läsförståelsestrategiundervisning; undervisningsmodeller i läsförståelse; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Läsförståelse är viktigt för att klara sig i ett kunskapssamhälle som bygger på skriftspråklig kompetens (Bråten, 2008a). Det senaste resultatet i Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) 2016 visar att svenska elever är svagare i att tolka och värdera texter jämfört med andra länder (Skolverket, 2017b). LÄS MER