Sökning: "vad har pedagogen roll för betydelse i kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden vad har pedagogen roll för betydelse i kommunikation.

  1. 1. "Elever lär med ryggen mot varandra". En studie om hur personal inriktning ämnesområden gynnar samspel mellan elever i lärande situationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Holmqvist; [2017]
    Nyckelord :förspråklig kommunikationsförmåga; grundsärskola inriktning ämnesområden; kognitiv funktionsnedsättning; kommunikation; lärande; reflektion; samspel;

    Sammanfattning : AbstraktHolmqvist, Malin (2016). ”Elever lär med ryggen mot varandra” En studie om hur personal i särskolan inriktning ämnesområden gynnar samspel mellan elever i lärande situationer ”Pupil learn with their back to each other” A study how staff in special schools for students with intellectual disabilities promotes interaction between students in learning situations Speciallärarexamen, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola ForskningsområdeMin erfarenhet från grundsärskolan visar att när det skapas samspelssituationer för elever med förspråklig kommunikationsförmåga handlar det ofta om att föra samman elever i olika aktiviteter och att personalen låter eleverna samspela på egen hand. LÄS MER

  2. 2. Ipad - en möjlighet för träningsskolan : en kvalitativ undersökning av elevers utveckling av kommunikation och delaktighet i träningsskolan med hjälp av iPad.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Lena Eliasson; [2014]
    Nyckelord :delaktighet; digitala lärverktyg; elevstyrt utvecklingssamtal; iPad; kommunikation; speciallärare; träningsskola.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att kartlägga på vilket sätt digitala lärverktyg har betydelse för elevs utveckling av färdigheter inom området kommunikation och delaktighet i träningsskolan. Det sociokulturella perspektivet har använts som teoretisk ram för att undersöka elevers kommunikation och delaktighet i mötet med artefakten iPad. LÄS MER

  3. 3. Pedagogens roll för barns språkutveckling. En kvalitativ studie om pedagogens kommunikativa roll i dialogen med barnen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Marjaneh Amani Klarijani; Nadjmeh Khabbazmotlagh; Nasrin Safarloo; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyftetSyftet med studien är att undersöka och synliggöra förutsättningar barnen ges möjlighet till i sin språkutvecklingi förhållande till pedagogens verbala kommunikation.Mina frågeställningar är följande; Vilket innehåll har pedagogens verbala kommunikation i samtal med barnen?Skiljer sig innehållet i pedagogens verbala kommunikation beroende på vilken situation som observerats?Hur synliggörs pedagogers kommunikativa innehåll i syfte att främja barnens kommunikativa språkutveckling?MetodJag har använt mig av kvalitativa metoder i form av videoobservationer och samtalsintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Små barns bokläsning : tillgång eller efterfrågan

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Pia Janson; [2010]
    Nyckelord :barnlitteratur; bilderboken; förskola; högläsning; samspel;

    Sammanfattning : Examensarbetet handlar om barnböcker och högläsning. Undersökningens syfte har varit att studera hur barn interagerar med boken samt att få en bild av pedagogens intention med högläsning. Syftet har även varit att belysa betydelsen av att arbeta med högläsning och dess betydelse för barns språkutveckling. LÄS MER

  5. 5. Att samtala med småbarn : en studie om verbal kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Josefin Åström; [2010]
    Nyckelord :lärande; pedagogrollen; samspel; småbarn; språkutveckling; verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet behandlar den verbala kommunikationen mellan pedagog och barn som är mellan 1-3 år i förskolan. Arbetet beskriver även pedagogens påverkan på barns språkliga utveckling och deras ansvar att ha ett arbetssätt som stöder och vägleder barnen framåt i sin utvecklingsprocess. LÄS MER