Sökning: "vad innebär pedagogiskt förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden vad innebär pedagogiskt förhållningssätt.

  1. 1. Måltidspedagogik i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till måltidspedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Lundberg; Sandra Petersson; [2023]
    Nyckelord :Måltidspedagogik i förskolan;

    Sammanfattning : Den pedagogiska måltiden är ett outforskat område i förskolan. Måltiden i förskolan bedrivs på olika sätt eftersom det inte finns tydliga riktlinjer framskrivna i förskolans styrdokument på hur undervisningen ska bedrivas. Måltiderna utförs minst tre gånger per dag i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av elever med autism - Vilka utmaningar möter lärare i undervisningen?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ewa Arvidsson; Annika Björkhede Ekroth; [2020-01-16]
    Nyckelord :Autism; Elevhälsa; Inkludering; Kommunikation; Kompetensutveckling; Organisation; Relation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilken kompetens och vilket stöd undervisande lärare anser sig i behov av för att undervisa elever med autism som är inkluderade i grundskoleklasser.  Vilka utmaningar ser lärare i undervisningen?  Vilken kompetens uttrycker lärare behov av?  Vilket stöd av elevhälsans olika kompetenser och funktioner efterfrågar de? Teori Studiens teoretiska ram utgörs av ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Adekvat digital kompetens i förskolan – vad är det? : En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattar begreppet adekvat digital kompetens.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tobias Lingh; Emilia Åsberg; [2020]
    Nyckelord :förskola; adekvat digital kompetens; förskollärare; digitalisering; TPACK;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om vad adekvat digital kompetens kan innebära för förskollärare idag, år 2020. I den svenska läroplanen för förskolan (2018) står det skrivet att förskollärare ska skapa möjligheter för barnen på förskolan att utveckla adekvat digital kompetens. LÄS MER

  4. 4. Att se, möta och anpassa sig : En intervjustudie kring fysioterapeuters pedagogiska förhållningssätt vid demenssjukdom

    Master-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Karin Nordell; [2020]
    Nyckelord :Demenssjukdom; äldre personer; fysioterapi; pedagogiskt förhållningssätt; lärande; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Introduktion: Fysioterapeuten behöver använda pedagogiska förhållningssätt och strategier för att hjälpa en person till utveckling/förändring. Vad ett pedagogiskt förhållningssätt innebär finns dock inte tidigare beskrivet. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa för social hållbarhet i förskolan : Olika sätt att undervisa om levnadsförhållanden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linnea Henkel; Izabella Jeppsson; [2019]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förskola; social hållbar utveckling; levnadsförhållanden; förskollärare; undervisning; ekologisk systemteori; krig; jämlikhet; fattigdom; svält;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskollärares resonemang om undervisning för social hållbarhet och nå kunskap om på vilket sätt social hållbarhet kan undervisas i förskolan. Några av de 17 globala målen för hållbar utveckling har varit till stöd i utformande av syfte och frågeställningar i studien. LÄS MER