Sökning: "vad ska barnen lära sig i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden vad ska barnen lära sig i förskolan.

  1. 1. Moral och normer utifrån barnens perspektiv : Ett arbete kring barns moraliska utveckling inom en förskolekontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Järlestrand; Sara Klein; [2024]
    Nyckelord :Children´s perspective; moral questioning; social interplay; conflict; communicative chain; Barnens perspektiv; moralfrågor; socialt samspel; konflikt; kommunikativ kedja;

    Sammanfattning : What is considered as right and wrong, and how to treat each other influences the daily life in the kindergarten. Consequently, this study aims to make moral values of children visible, which in fact also is what so called peer culture implies. LÄS MER

  2. 2. ”Adekvat digital kompetens och kritiskt förhållningssätt vad sjutton! Behöver barn i förskolan det?” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om hur barn kan erövra digital kompetens och kritiskt förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eldnor Johanna; Frisk Linda; [2023]
    Nyckelord :Digital kompetens; källkritik; digitala verktyg; förskollärares uppfattningar; Lpfö 18; kritiskt förhållningssätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet som formulerades för den här studien var att undersöka hur verksamma förskollärare arbetar i enlighet med den aktuella läroplanen för förskolan Lpfö 18. Utifrån arbetssätt som omfattar digitala verktyg, kritiskt förhållningssätt och adekvat digital kompetens. LÄS MER

  3. 3. Barns språkutveckling vid högläsning : En systematisk litteraturstudie om hur högläsning i förskolan kan främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Nabhani; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Högläsning; Samtal; Scaffolding; Språkutveckling; Litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att sammanställa och analysera vetenskapliga artiklar om högläsning i förskolan. Frågeställningen som den här studien har utgått ifrån är hur förskollärare kan arbeta med barns språkliga utveckling genom högläsning i förskolan. LÄS MER

  4. 4. “Ska man jobba som man inom förskolan så är det bara att lära sig att hantera det” : En kvalitativ intervjustudie om manliga pedagogersupplevelser av sin roll samt position i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Hedlund; Elin Viklund; [2022]
    Nyckelord :manliga pedagoger; roll; position; förväntningar; hegemonisk maskulinitet; underordnade män; hierarkiska strukturer; normer;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt manliga pedagogers roll och position i förskolans verksamhet. Vi har utifrån männens perspektiv undersökt vad männen förväntas bidra med i arbetslaget och i barngruppen. Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi intervjuat sju manliga förskollärare som arbetar i tre olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Sagor för framtidens kompetenta samhällsmedlemmar : En kvalitativ studie om litteratur som läromedel i förskolan och dess inverkan på barns aktörskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Martina Löf; Hanna Strömbäck; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Aktörskap; Läromedel; Fostran; Känslor; Moral; Förskola;

    Sammanfattning : Studien undersöker ”Tio små kompisböcker” som läromedel och bokseriens budskap för vad som anses viktigt för barn att lära sig samt hur det kan påverka barns aktörskap. Studien består även av intervjuer med förskollärare om hur och i vilket syfte de arbetar med bokserien i förskolans undervisning. LÄS MER