Sökning: "val av innehåll förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden val av innehåll förskola.

  1. 1. Mumindalen, det inkluderande samhället : En kvalitativ litteraturstudie av Muminböckerna utifrån ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ida Mellembråten; [2024]
    Nyckelord :Children’s literature; gender; norm criticism; preschool; barnlitteratur; förskola; genus; normkritik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur Muminböckernas karaktärer representeras och hur deras relationer till varandra representeras utifrån ett normkritiskt perspektiv. Detta för att ta reda på om Muminböckerna skulle kunna bidra till det normkritiska arbetet inom förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Vad erbjuds barn genom barnlitteratur i förskolan? : En analys av åtta bilderböcker som nominerats till Förskolebarnens litteraturpris 2023

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jessica Karlsson; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :children’s literature; didactic potential; foundation of values; preschool; barnlitteratur; bilderbok; didaktisk potential; förskola; värdegrund;

    Sammanfattning : This study contains analysis from eight different children’s books, who are nominated for the preschool children’s literature prize on the platform Polyglutt, to look at the didactic potentials the books contain based on the Swedish preschool’s foundations of values. The purpose of the study is to illuminate and emphasize the importance that preschools teachers in their pedagogical planning makes conscious choices on the fiction the children in preschool are offered. LÄS MER

  3. 3. “Livsfarligt! Men det är också bra träning.” : Förskollärares olika uppfattningar om hur den fysiska miljön och egna förhållningssätt påverkar lärande och utveckling i utevistelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Hjelmqwist; Cecilia Kling; [2023]
    Nyckelord :utevistelse; förskola; pedagogers förhållningssätt; förskolans gård; fenomenografi; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares olika uppfattningar kring fenomenet utomhusverksamhet i tre olika förskolor med skilda förutsättningar i den fysiska miljön. En fenomenografisk ansats har tillämpats, vilket syftar till att föra fram skilda erfarenheter och synsätt kring ett specifikt fenomen. LÄS MER

  4. 4. ”Jag tänker mig ingen förskola utan…” : En kvalitativ studie om förskollärares syn på och deras beskrivna arbete med bildskapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Amanda Palm; Moa Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :Art; image creation; aesthetics; preschool teachers; preschool; Bild; bildskapande; estetik; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund: Estetiken har alltid varit en central del i förskolans vardag och genom estetiska inslag ges barnen möjlighet att utforska sin omvärld. I förskolan bör barn få erfarenheter och kunskaper om den estetiska uttrycksformen bild genom att arbeta och förstå bild som mål i sig och som ett medel för att nå andra kunskaper. LÄS MER

  5. 5. FÖRSKOLLÄRARES FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR PLANERING OCH UNDERVISNING I FÖRSKOLAN

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jenny Mork; [2021-09-30]
    Nyckelord :Förskola; planering; undervisning; förutsättningar; förskollärare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare beskriver och planerar undervisning, samt vilka förutsättningar de har för planering och vilka konsekvenser det får för undervisningen. Teori: Den teoretiska inramningen i denna undersökning är Bernsteins pedagogiska teori (Bernstein, 2000). LÄS MER