Sökning: "val av lärobok"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden val av lärobok.

  1. 1. "Lärare har idag frihet att själva välja läromedel..." : En kvantitativ enkätundersökning om lågstadielärares användning av läromedel och eventuella ramfaktorer som begränsar valet av läromedel i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Michaela Eriksson; Ellinor Wollner; [2024]
    Nyckelord :Matematikundervisning; lågstadiet; läromedel; lärobok; ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att presentera hur användningen av läromedel i matematikundervisningen ser ut på lågstadiet samt i vilken utsträckning det finns faktorer som begränsar valet av läromedel i matematikundervisningen utifrån ett lärarperspektiv. Detta gjordes med en kvantitativ ansats där insamlingsmetoden var webbenkät. LÄS MER

  2. 2. Läroboken som läromedel : Elevers upplevelser och attityder till läroböcker i historia på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Lindahl; [2023]
    Nyckelord :History; Textbook; Middle school; Student perspective; Students Opinions; Historia; Lärobok; Mellanstadiet; Elevperspektiv; Elevers åsikter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med ökad kunskap om hur elever upplever läroboken i historia i årskurs 4–6. Enligt forskning har lärarna en bred valmöjlighet när det kommer till val av läromedel, men av olika anledningar väljer de att använda läroböcker till stor del i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Bildlärare och deras läromedel : en kvalitativ intervjustudie om bildämnets uppdrag och villkor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Peter Nuottaniemi; [2023]
    Nyckelord :Bildämnet; läromedel; läroplansteori; intervjustudie; ämneskonception;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka bildlärares val och tillämpning av läromedel. Det är en kvalitativ intervjustudie som genom fem bildlärares röster om läromedel belyser bildämnets uppdrag och villkor, samt de utmaningarna och behov de upplever finns i yrket. LÄS MER

  4. 4. Att räkna med datorn : En fokusgruppstudie om elevers upplevelse av digitala läroböcker i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Jennifer Downing; [2023]
    Nyckelord :Students’ experience; Digital textbooks; Students’ perspective; the Didactic tetrahedron; Students’ influence; the Textbook as a source of knowledge; Elevers upplevelse; Digitala läroböcker; Elevperspektiv; Den didaktiska tetraedern; Elevinflytande; Läroboken som kunskapskälla;

    Sammanfattning : Elevers inflytande på matematikundervisningen är önskvärd men föga undersökt. Syftet med examensarbetet var således att undersöka elevers upplevelse av att ha digitala läroböcker i matematikundervisningen. Undersökningen genomfördes med hjälp av fokusgruppsintervjuer med elever på gymnasiet. LÄS MER

  5. 5. En varierad matematikundervisning? - En studie om lärares användning av arbetsformer och arbetssätt i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Amanda Gideonsson; Frida Gideonsson; [2022]
    Nyckelord :Lärobok; matematik; motiv; variation; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract: Syftet med denna studie var att öka insikten om vilka arbetsformer och arbetssätt som lärare använder i matematik-undervisningen för årskurserna 1–3. Studien syftade även till att undersöka vilka motiv verksamma lärare beskrev att de har när de väljer arbetsformer och arbetssätt i matematikundervisningen. LÄS MER