Sökning: "vardagligt inslag"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden vardagligt inslag.
1. Att bemöta en andlig kris inom en professionell kontext. - ett Mad studies perspektiv på medikaliseringen av transpersonella erfarenheter.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Inledning: Inom det biomedicinska och sekulära paradigmet så tolkas gränsöverskridande tillstånd som patologi. Det som personer själva anser vara andliga erfarenheter blir diagnostiserade som psykos eller hallucinationer. LÄS MER
2. ”Fröknarna ska inte räcka upp handen, det ska bara barnen.” : En studie om barns delaktighet och inflytande i förskolans samlingar utifrån barns perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : I förskolans verksamhet förekommer samlingar som ett vardagligt inslag där alla barn på etteller annat sätt förväntas delta. Läroplanen för förskolan (2018) understryker att barn iförskolan ska ges möjlighet till delaktighet och inflytande i enlighet med FN:s konventionom barns rättigheter (Skolverket, 2018). LÄS MER
3. “man springer inte på varandra på Teams” En studie om HRs perspektiv på hur det påtvingade distansarbetet påverkar organisationskulturen och arbete med organisationskulturen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : I spåren av coronapandemin som bröt ut våren 2020 har många företag ställt om sina verksamheter för att kunna minska smittspridningen och utföra arbetet på distans. Den fysiska arbetsplatsen som tidigare varit central för både arbete och organisationskultur har nu helt försvunnit och alla jobbar istället hemifrån, så kallat distansarbete. LÄS MER
4. Barns inflytande vid lunchen : pedagogers syn utifrån ett barnperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Alla barn i förskolan har rätt till inflytande, men forskning visar att den rättigheten är en komplicerad fråga och att pedagogernas förhållningssätt och syn varierar. Vi undersöker med denna studie hur pedagoger på förskolan resonerar kring barns möjligheter till inflytande under lunchen. LÄS MER
5. ”MAN VILL SÅ VÄL, MEN DET ÄR SVÅRT ATT KOMMUNICERA” : - Personer i ledande position beskriver upplevelser och erfarenheter av svåra samtal
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Kommunikation är en stor del av chefen och ledarens vardag, både som ett vardagligt inslag men även som ett verktyg för att kunna leda. Kommunikation kan påverkas av flera olika filter både när vi sänder ut ett budskap och när vi tar emot ett budskap. LÄS MER