Sökning: "vardagligt språk"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden vardagligt språk.

  1. 1. Lärares begrepps- och språkanvändning under genomgångar i NO-undervisning : Vardagligt språk, hybridspråk och vetenskapligt språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Frida Lindh; Heidi Savaloja; [2023]
    Nyckelord :Begreppsanvändning; F-3; hybridspråk; naturvetenskap; NO-undervisning;

    Sammanfattning : Det visade sig finnas studier om begreppsanvändning i de högre åldrarna men begränsat av studier på begreppsanvändning i lågstadiet. Därför fattades intresse till studien. Syftet med studien var att studera två lärares begrepps- och språkanvändning under fyra genomgångar i NOundervisning. LÄS MER

  2. 2. LENGUAJE COLOQUIAL E IDEOLOGÍAS EN EL CUENTO “ES QUE SOMOS MUY POBRES” DE JUAN RULFO

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Dalia Ljungströmmer; [2022-08-12]
    Nyckelord :Ordanalys; Vardagligt och icke vardagligt språk; Ideologemas; Juan Rulfo; Ideologier;

    Sammanfattning : Studieobjektet i vårt arbete är berättelsen “Es que somos muy pobres”, skriven av Juan Rulfo, och till detta arbete använder vi den 8: e. upplagan av Francois Perus, publicerad i Madrid 2020 av utgivarna Cátedra, Letras Hispánicas. LÄS MER

  3. 3. Hens väg in i svenskan : En diakron korpusstudie av bruket av hen i bloggtexter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Märta Berglund; [2022]
    Nyckelord :hen; könsneutrala pronomen; språkförändring; språkvård; feministisk språkplanering;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar hur bruket av hen har sett ut i bloggtexter sedan början av 2000-talet. Syftet med undersökningen är att studera på vilket sätt man använder pronomenet hen i vardagligt språk och hur detta har förändrats med åren. LÄS MER

  4. 4. Språkliga asymmetrier och engelskans funktion i kommunikation mellan svenskspråkiga gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Rasmus Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Superdiversity; bilingualism; translanguaging; co-op games; gaming; Superdiversiteetti; monikielisyys; limittäiskielisyys; kaksinpeli; videopeli; Superdiversitet; flerspråkighet; transspråkande; co-op spel; spelande;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från perspektivet att alla elever i den svenska gymnasieskolan på ett eller annat sätt är flerspråkiga. Den virtuella kontexten och globalisering har bidragit till att ungdomar i gymnasieåldern möter och engagerar sig i sociala kontexter där engelskan fyller ett viktigt kommunikativt syfte. LÄS MER

  5. 5. Pedagogiska filmers roll i kemiundervisningen : Hur uttrycks kemins tre perspektiv i pedagogiska filmer i kemiundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mamatha Samudrala; [2022]
    Nyckelord :Chemistry teaching; educational videos; pedagogical teaching aid; The three perspectives in Chemistry; macroscopic perspective; submicroscopic perspective; symbolic perspective; Kemiundervisning; Pedagogiska filmer; Digitala pedagogiska hjälpmedel; multifunktionellt hjälpmedel; Kemins tre perspektiv; makroskopiskt perspektiv; submikroskopiskt perspektiv; symboliskt perspektiv;

    Sammanfattning : Kemin uppfattas av många som ett svårt ämne att lära ut och att lära sig, eftersom ämnets abstrakta natur gör att den verkar orelaterade till vardagliga upplevelser. Som förklaring till observerbara kemiska förändringar krävs visualisering av fenomen som sker på atomnivå. LÄS MER