Sökning: "vardagligt språk"
Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden vardagligt språk.
1. Lärares begrepps- och språkanvändning under genomgångar i NO-undervisning : Vardagligt språk, hybridspråk och vetenskapligt språk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)Sammanfattning : Det visade sig finnas studier om begreppsanvändning i de högre åldrarna men begränsat av studier på begreppsanvändning i lågstadiet. Därför fattades intresse till studien. Syftet med studien var att studera två lärares begrepps- och språkanvändning under fyra genomgångar i NOundervisning. LÄS MER
2. LENGUAJE COLOQUIAL E IDEOLOGÍAS EN EL CUENTO “ES QUE SOMOS MUY POBRES” DE JUAN RULFO
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Studieobjektet i vårt arbete är berättelsen “Es que somos muy pobres”, skriven av Juan Rulfo, och till detta arbete använder vi den 8: e. upplagan av Francois Perus, publicerad i Madrid 2020 av utgivarna Cátedra, Letras Hispánicas. LÄS MER
3. Hens väg in i svenskan : En diakron korpusstudie av bruket av hen i bloggtexter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Denna uppsats behandlar hur bruket av hen har sett ut i bloggtexter sedan början av 2000-talet. Syftet med undersökningen är att studera på vilket sätt man använder pronomenet hen i vardagligt språk och hur detta har förändrats med åren. LÄS MER
4. Språkliga asymmetrier och engelskans funktion i kommunikation mellan svenskspråkiga gymnasieelever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Denna studie utgår från perspektivet att alla elever i den svenska gymnasieskolan på ett eller annat sätt är flerspråkiga. Den virtuella kontexten och globalisering har bidragit till att ungdomar i gymnasieåldern möter och engagerar sig i sociala kontexter där engelskan fyller ett viktigt kommunikativt syfte. LÄS MER
5. Pedagogiska filmers roll i kemiundervisningen : Hur uttrycks kemins tre perspektiv i pedagogiska filmer i kemiundervisningen?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Kemin uppfattas av många som ett svårt ämne att lära ut och att lära sig, eftersom ämnets abstrakta natur gör att den verkar orelaterade till vardagliga upplevelser. Som förklaring till observerbara kemiska förändringar krävs visualisering av fenomen som sker på atomnivå. LÄS MER