Sökning: "varför leker pojkar och flickor olika"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden varför leker pojkar och flickor olika.

  1. 1. "Varför ska man bli ihoptutad med någon man inte vill leka med?" : En studie av förskolepedagogers syn på könssegregering, möjligheter och begränsningar gällande barns lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Sjödin; [2014]
    Nyckelord :genuspedagogik; genusmedvetenhet; könsintegrering; förskola; pedagoger.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra vilka faktorer som enligt pedagogerna bidrog till att barn generellt sett, ju äldre de blir, leker alltmer könssegregerat, vilket också var den första forskningsfrågan. Den andra forskningsfrågan var vid vilken ålder pedagogerna menade att könssegregeringen började synas. LÄS MER

  2. 2. En studie om pedagogers och barns beteende och interaktion på förskolan ur ett genus perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Katarina Nyberg; Jenny Schöldin; [2007]
    Nyckelord :Genus; kön; jämställdhet; könsroll; förskola; Social Sciences;

    Sammanfattning : På grund av att människor idag placeras in i olika fack, och därmed får olika förväntningar på sig, skapas ojämställdhet i samhället. Då människan på grund av sitt kön inte får samma förutsättningar i livet blir jämställdhetsfrågorna kring män och kvinnor till ett stort problem. LÄS MER

  3. 3. Leksaker baserade på teknik sedda ur ett genusperspektiv : En studie om 6-åringars preferenser och användande av könsstereotypa konstruktionsleksaker

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

    Författare :Annelie Bernström; [2007]
    Nyckelord :Gender; technical; toys; preferences; Genus; leksaker; preferenser; teknik;

    Sammanfattning : Genom kvalitativa intervjuer med barn i förskoleklass och genom enkätundersökningar hos pedagoger har jag fått svar på mina frågeställningar som handlar om pojkar, flickor och deras leksaksval då det gäller teknikbaserade leksaker. Syftet var att försöka se om det fanns skillnader i valet och användandet av dessa leksaker och i så fall försöka tydliggöra dem, och dessutom ta reda på varför barnen är olika i sina leksakspreferenser. LÄS MER