Sökning: "variation i språkundervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden variation i språkundervisningen.

  1. 1. En litteraturstudie om systemisk-funktionell grammatik och dess möjligheter i undervisningen : Effekterna av goda grammatikkunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emelie Fransson; [2022]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell grammatik; metafunktion; metaspråk; språkutveckling; kritiskt tänkande; lärare; grammatikkunskaper;

    Sammanfattning : Systemisk-funktionell grammatik är en ny riktning för synen på språk och grammatik. Den funktionella grammatiken skiljer sig från den traditionella grammatiken genom att fokusera på språkets funktion snarare än vad som anses vara språklig korrekthet. LÄS MER

  2. 2. Form eller innehåll i SVA-undervisningen – Vad tycker lärarna? : en undersökning av uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Hans Repo; [2020]
    Nyckelord :lärares uppfattningar; attityder; undervisning; svenska som andraspråk; fokus på form; fokus på innehåll; teacher cognition; kommunikativ kompetens;

    Sammanfattning : Studien undersöker SVA-lärares uppfattningar huruvida undervisningen ska fokusera på form – kunskaper i språksystemet, – eller på innehåll – kunskaper om hur språket används. Deltar i studien gör fyrtio lärare i högstadie- och gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 3. Can we read more real texts, please? : Om autentiskt material i nybörjarundervisningför vuxna andraspråksinlärare

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Christiane Ederyd; [2020]
    Nyckelord :Autentiska texter; motivation; svenska som andraspråk; språkundervisning nybörjare; andraspråksinlärning; stöttning;

    Sammanfattning : Användningen av autentiska texter i språkundervisningen är ett mångdiskuterat ämne bland forskarna. Denna studie undersöker hur andraspråksinlärare upplever en lektion som fokuserar på arbetet med en autentisk text. LÄS MER

  4. 4. I huvudet på en lärare. Diskurser om grammatik i samtal med lärare i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martina Engkvist; [2017]
    Nyckelord :diskurs; främmande språk; grammatik; moderna språk; språkinlärning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Grammatikens roll i språkundervisning har varierat genom tiden. I dagens skola ses denkommunikativa förmågan som det centrala och grammatiken kan sägas ha hamnat i dessskugga. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare med behörighet attundervisa i moderna språk på gymnasiet uttrycker sig om grammatik och undervisningdärav. LÄS MER

  5. 5. Handdockor i gymnasiets språkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Dittmar; [2015]
    Nyckelord :handdocka; instruktionsmaterial; språk; tyska; undervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : Tanken till det här examensarbetet initierades under min tid som språklärare i moderna språk (tyska) och modersmålsundervisningen på gymnasiet och grundskolan. Syfte med detta examensarbete är att sammanställa introduktionsmaterial för lärare som vill arbeta med handdockor på gymnasiet. LÄS MER