Sökning: "varufetischism"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet varufetischism.

  1. 1. Knutby och Kristi brud : en diskursanalys av den kvinnliga brottslingen Kristi brud i tv-serien Knutby

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Felicia Samuelsson; Vanna Andersson; [2022]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Felicia Samuelsson, Vanna Andersson: ”Knutby och Kristi brud, en diskursanalys av den kvinnliga brottslingen Kristi brud i tv-serien Knutby”. Lunds Universitet: Inst. för kommunikation och medier, b-uppsats, vårtermin, 2022. LÄS MER

  2. 2. Politiken att skapa en värdegrund : En ideologikritisk analys av läroplanens politiska syfte och anspråk i senmoderniteten

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emma J Persson; [2018]
    Nyckelord :Förenkling; Förtingligande; Kunskap; Ideologi; Individualisering; Lgy11; Mening; Moralism; Reproduktion; Senmodernitet; Varufetischism; Värde;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa den senmoderna skolans värdegrund och urskilja dess samhälleliga funktion. Ideologi kommer således att vara ett centralt begrepp för att ringa in värdegrundens funktion varpå det metodologiska avstampet har gjorts i den ideologikritiska traditionen. LÄS MER

  3. 3. ”That’s what’s going to keep Apple, Apple, as if we keep us, us.” - En diskursanalys av Apples framställning av produkten iPhone

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Nils Larsson; [2018]
    Nyckelord :iPhone; materialism; konsumentbeteende; retorik; marknadsföring; varufetischism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar titta närmare på den diskurs som karaktäriserar retoriken från Apple Incorporation i de sammanhang där företaget introducerar nya modeller av iPhones. Sju olika officiella iPhone-presentationer av Apple, från den första iPhone någonsin 2007 till den senaste lanseringen av iPhone X 2017, har analyserats i termer av vilken typ av språk, argument och retoriska verktyg som används för att appellera till sina potentiella kunder. LÄS MER

  4. 4. Feminism på köpet - En uppsats om identitetsskapande i ett konsumtionssamhälle

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Katarzyna Ornowska; Nina Morby; [2018]
    Nyckelord :femvertising; identitetspolitik; performativitet; kapitalism; konsumtionssamhälle; reifikation; reklam; varufetischism; Law and Political Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar förklara fenomenet feministiskt konnoterade budskap, förekomna i kommersiella marknadsföringssyften, mer specifikt videoreklam. Detta görs genom att analysera innehållet och tillhörande diskurs i tre olika reklamfilmer innehållande feministiska budskap i form av uppmaning till kvinnlig egenmakt, förändring och/eller kroppspositivism. LÄS MER

  5. 5. Ratingverktygets betydelse för styrningen av plattformsföretag i delningsekonomin

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Cecila Brahme; Lisen Hentschel; [2015]
    Nyckelord :Styrning; Tjänster; Delningsekonomin; Plattformsföretag; Rating; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Ratingverktygets betydelse för styrningen av plattformsföretag i delningsekonomin Seminariedatum: 27-05-2015 Ämne/kurs: FEKN90, Examensarbete på Civilekonomprogrammet, 30 Högskolepoäng Författare: Cecilia Brahme & Lisen Hentschel Handledare: Jon Bertilsson Nyckelord: Styrning, Tjänster, Delningsekonomin, Plattformsföretag, Rating Syfte: Studiens syfte är att undersöka ratingverktygets betydelse för styrningen av aktiviteter och kvalitet i förmedlingen av tjänster via plattformar inom delningsekonomin. Metod: Kvalitativ metod med en abduktiv ansats. LÄS MER