Sökning: "varumärke domännamn"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden varumärke domännamn.

  1. 1. Brand Recognition in Online Display Advertising : An Exploratory Study Based on Logo Detection

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Clément Morin; [2021]
    Nyckelord :Logo Detection; Online Advertisements; Display Advertising; Automatic Brand Detection; Logotypigenkänning; Online annonsering; Automatisk varumärkesigenkänning;

    Sammanfattning : While the problem of automatic brand detection has already been studied for in-the-wild image inputs, its resolution in the context of online display advertising remains unexplored. Following the existing works that have successfully applied logo detection techniques to photographs of the real world, this thesis builds upon modern object detection models to perform brand-agnostic logo detection in images of online advertisements. LÄS MER

  2. 2. Gränsöverskridande varumärkesintrång på Internet – intrångsbedömningen enligt reglerna för jurisdiktion och varumärkesrätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Tobias Carlsson; [2012]
    Nyckelord :Civilrätt; EU-rätt; immaterialrätt; internationell privaträtt; varumärkesrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Trademark law has always been territorially limited by its nature which has lead to the situation where the protection, granted to the owner of the right to a specific mark, has been limited to that specific territory. This territorial aspect has proven to be hard to reconcile with the borderless and ubiquitous nature of the Internet. LÄS MER

  3. 3. Deskriptiva domännamn i näringslivet men inte i enlighet med varumärkeslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Gabriella Brunstam; [2011]
    Nyckelord :Varumärken; domännamn; deskriptiv; trademark merchandising; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Internet som användningsområde växer och sprider sig i hög grad över hela världen. Värdet av att använda sig av rätt domännamn är avgörande för att få användarna till den aktuella webbplatsen. Det har gjort att efterfrågan på domännamn har ökat på marknaden och flertalet är väldigt attraktiva. LÄS MER

  4. 4. Att överföra rätten till ett domännamn? - en studie om känneteckeninnehavarens möjlighet att vinna ett redan registrerat domännamn som är identiskt eller förväxlingsbart med kännetecknet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Mirela Vehabovic; [2008]
    Nyckelord :varumärke; Domännamn; särskiljningsförmåga; ATF; firmanamn; skydd för kännetecken; nätjuridik; identiska eller förväxlingsbara kännetecken; toppdomän .se; Juridical science; Rättsvetenskap; juridik; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Abstract Today it is very common that some person register a domain name that is identical or confusingly similar to a hallmark that is someone’s protected property. From the owners opinion this can result in a lost of company’s goodwill and there is risk that hallmark becomes powerless. LÄS MER

  5. 5. Användning av kännetecken på internet - vad är kommersiell effekt?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Maria Malmer Stenergard; [2008]
    Nyckelord :Immaterialrätt; IT-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Internet är unikt i den bemärkelsen att det är ett gränsöverskridande forum där varje enskild aktörs förehavanden kan få omedelbara konsekvenser överallt i världen. Ett svenskt registrerat varumärke kan exempelvis på grund av marknadsföring på internet krocka med ett liknande registrerat varumärke i ett helt annat land, just på grund av att internet saknar gränser. LÄS MER