Sökning: "varumärkesvärdering iso"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden varumärkesvärdering iso.

  1. 1. Hur granskar revisionsbyråerna EY och PwC en varumärkesvärdering? –En kvalitativ fallstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Hansson; David Larsson; [2018-08-07]
    Nyckelord :Varumärken; varumärkesvärdering; värdering; revisionsbyrå; revisionsbyråer; granskning; förvärv; rörelseförvärv; IFRS 3; IFRS 13; IAS 38.;

    Sammanfattning : Inledning: Termen varumärke har genomgått en enorm förändring under det senaste seklet. Från att knappt vara värt någonting till att bli en av de mest värdefulla immateriella tillgångarna. LÄS MER

  2. 2. Varumärkesvärdering och tillämpningen av ISO 10668

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Said Ajkunic; Oskar Skagervik; [2018]
    Nyckelord :Varumärkesvärdering; ISO 10668;

    Sammanfattning : Background: It has become increasingly common to divide the intangible assets into different categories. One of these categories is the value of the brand itself, which can become useful when a brand is being bought, sold and exposed to other legal situations. In order to distinguish the brand, it is necessary to make a valuation of the brand. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesvärdering Brister i den beteendemässiga delen i standarden ISO 10668

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Olle Andersson; Carl-Hannes Dahlberg; Dragan Topic; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Varumärkesvärdering : - Ett skott från höften?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Johanna Larsson; Filippa Lidström; [2015]
    Nyckelord :Brand equity; Brand Valuation; ISO:10668; Relief from royalty method; Price premium method; Behavioral analysis; Varumärkeskapital; Varumärkesvärdering; ISO:10668; Royaltykassaflödesmetoden; Prispremiemetoden; Beteendemässig aspekt;

    Sammanfattning : Bakgrund: År 2010 infördes ISO 10668, en standard som skulle öka transparensen och kvaliteten i varumärkesvärderingar. Trots standarden så skiljer det idag miljardbelopp på kända varumärken mellan olika värderingsaktörer, något som talar för att det fortfarande finns en problematik kring värderingar. LÄS MER

  5. 5. Den internationella standarden ISO 10668 : en ofullständig standard?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Vilhelm Broman; Hanna Svedare; [2015]
    Nyckelord :brands; corporate brand; företagsvarumärke; brand valuation; standarder för företagsvärdering; varumärkesvärdering; värdering av varumärken; valuation methods; ISO 10668;

    Sammanfattning : Under de senaste två decennierna har vi alltmer rört oss mot en kunskapsorienterad och högteknologisk ekonomi där en allt större del av det moderna företagets totala värde utgörs av de immateriella tillgångarna. Den kanske viktigaste immateriella tillgången är företagets varumärke, vilket dagligen påverkar beslutsfattandet hos både företag och konsumenter. LÄS MER