Sökning: "varumärkesvärdering"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade ordet varumärkesvärdering.
1. Hur granskar revisionsbyråerna EY och PwC en varumärkesvärdering? –En kvalitativ fallstudie
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Inledning: Termen varumärke har genomgått en enorm förändring under det senaste seklet. Från att knappt vara värt någonting till att bli en av de mest värdefulla immateriella tillgångarna. LÄS MER
2. Varumärkesvärdering : En analys av varumärkesvärdering 1960- 2010
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionenSammanfattning : Brands can be one of the most valuable assets a company holds. These intangible assets are difficult tovalue and brand valuation is today a debated subject. By register or incorporate a trademark you can getsole right to it. This legal protection is a big part of the brand. LÄS MER
3. Varumärkesvärdering och tillämpningen av ISO 10668
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskapSammanfattning : Background: It has become increasingly common to divide the intangible assets into different categories. One of these categories is the value of the brand itself, which can become useful when a brand is being bought, sold and exposed to other legal situations. In order to distinguish the brand, it is necessary to make a valuation of the brand. LÄS MER
4. Varumärkesvärdering -En fallstudie om hur företag praktiskt värderas varumärken vid förvärv och nedskrivning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Sedan införandet av IFRS år 2005 ska företag årligen genomföra nedskrivningsprövningar av varumärken med obestämbar nyttjandeperiod istället för att som tidigare, göra årliga linjära avskrivningar. Dessa nedskrivningsprövningar kräver att företagen gör en mängd subjektiva antaganden inom ramen för IAS 36 vilket i slutänden påverkar huruvida nedskrivning ska ske eller ej. LÄS MER
5. Varumärkesvärdering Brister i den beteendemässiga delen i standarden ISO 10668
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro UniversitetSammanfattning : .... LÄS MER