Sökning: "varumärkespersonlighet"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet varumärkespersonlighet.

  1. 1. Bilden av ett startup : En studie om partnerskaps påverkan på startups varumärkesimage

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rebecca Forster; Moa Werderitsch; [2023]
    Nyckelord :Startup; partnerskap; varumärkesimage; varumärkesidentitet; varumärkeskapital;

    Sammanfattning : Antal startupföretag i Sverige ökar för varje år, vilket innebär att konkurrensen ökar. På grund av detta behöver företagen i högre grad differentiera sig på marknaden genom att ha ett starkt varumärke, vilket skapas av att ha en tydlig varumärkesidentitet och varumärkesimage. LÄS MER

  2. 2. Trocaderos rebranding – från töntigt till trendigt : En kvalitativ fallstudie om varumärkespersonligheten som strategisk aspekt vid rebranding

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna von Szalay; Vendela Nygren; [2023]
    Nyckelord :Rebranding; brand personality; brand strategy; Aaker; beverage industry; Trocadero; Rebranding; varumärkespersonlighet; varumärkesstrategi; Aaker; dryckesindustrin; Trocadero;

    Sammanfattning : I studier om rebranding görs det ofta en uppdelning i en visuell och en strategisk aspekt, där fokus i huvudsak ligger på den visuella aspekten. Det som saknas i forskning om rebranding är den strategiska aspekten – bland annat en förändrad varumärkesperson- lighet. LÄS MER

  3. 3. Borde Zlatan ryta till? : En experimentell kvantitativ studie om marknadsaktiviteters påverkan på en Celebrity Endorsers uppfattade varumärkespersonlighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Benjamin Kype; Leo Genberg; [2018]
    Nyckelord :Celebrity Endorsement; Marketing Activity; Meaning of Transfer; Brand Theory; Brand Personality and Brand Image.;

    Sammanfattning : Problem Formulation: Is the consumers perceived brand personality of a celebrity endorser affected by a marketing activity and its transferred personality? Purpose: The purpose of this study is to explain the correlation and relation between the perceived brand personality of a celebrity endorser and a marketing activity he or she partakes in. Theoretical Framework: The frame of reference consists of existing theories regarding brand personality, celebrity endorsement, the Meaning of Transfer Model and Marketing Activities. LÄS MER

  4. 4. Du är vad du kör : Hur konsumenter identifierar sig med samt skapar relationer till bilvarumärken

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Jern; Olivia Kotiranta; [2017]
    Nyckelord :Självuppfattning; varumärkespersonlighet; kongruens; bilvarumärken; BMW;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat på att människor är mer benägna att konsumera produkter som har en varumärkespersonlighet som kongruerar med den egna självuppfattningen om de har ett tankesätt som är individualistiskt. Inom konsumtion av bilmärken har framförallt män ägt och använt bilar för att förstärka deras självuppfattning. LÄS MER