Sökning: "vem styr skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden vem styr skolan.

  1. 1. Med lust att läsa : Intervjuer med speciallärare om läsmotivation hos elever i lässvårigheter i grundskolans tidigare år

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Liv Nielsen; [2021]
    Nyckelord :Motivation; reading development; reading engagement; motivation to read; reading attitudes; reading difficulties.; Motivation; läsutveckling; läsengagemang; läsmotivation; attityder till läsning; lässvårigheter.;

    Sammanfattning : Elever i svensk grundskola verkar läsa allt mindre, både i skolan och på fritiden. Forskning och PISA- resultat visar att läsintresse och läsförmåga går hand i hand och kan skapa den s.k. LÄS MER

  2. 2. Vem styr skolan? : En dokumentanalys om EU:s inflytande över svensk utbildningspolitik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Lina Svensson; [2018]
    Nyckelord :EU; Sweden; Education politics; Europeanization; Governance; EU; Sverige; Utbildningspolitik; Europeisering; Governance;

    Sammanfattning : This thesis is a literature study examining how EU is affecting or governing Swedish educational politics. The theoretical framework for this study is europeanization and governance-theory explored through the Open Method of Coordination. The questions to be explored are: 1. LÄS MER

  3. 3. Vem styr egentligen? En studie om styrning i den svenska skolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Isabell Meltzer; [2017-06-22]
    Nyckelord :Styrning; Byråkrati; Management; Kollegialitet; New public management; Offentlig sektor;

    Sammanfattning : Den här studien ger en nyanserad bild av hur den svenska skolans organisering och styrning tenderar att se ut i praktiken. Genom ett utarbetat analysverktyg som ringar in tre styrformer: Byråkrati, Management och Kollegialitet kan olika aktörers styrningsstrategier identifieras. LÄS MER

  4. 4. Vem väljer metoden? En kvalitativ studie om läsinlärningsmetoder på två skolor och hur valet av dessa gått till

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Tipp; [2017]
    Nyckelord :analytisk metod; läsinlärningsmetoder; skolutveckling; syntetisk metod;

    Sammanfattning : Abstract En examensuppsats, avancerad nivå.Handledare: Anna-Karin Svensson, Examinator: Olof SandgrenTipp, Petra (2017). Vem väljer metoden? En kvalitativ studie om läsinlärningsmetoder på två skolor och hur valet av dessa gått till.Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola 90hp. LÄS MER

  5. 5. Vem styr lärares arbete : Lärares autonomi ur ett kontrollperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sigrid Olason Rick; [2016]
    Nyckelord :lärares professionella autonomi; kontroll; beslutsförmåga;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att genom kvalitativa intervjuer undersöka lärares uppfattningar om autonomi i sin yrkesroll. Valet av ämne grundar sig i ett personligt intresse för lärares arbetssituation och den ständigt pågående debatten kring lärare och skolan i stort. LÄS MER