Sökning: "verbal working memory"
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden verbal working memory.
1. Att läsa högt tillsammans : En kvalitativ studie om språkutveckling och dialogisk högläsning i grundskolan F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att studera lärares uppfattningar om betydelsen av dialogisk högläsning för elevers språkutveckling samt hur de tillämpar metoden i praktiken. En kvalitativ metod används i form av semistrukturerade intervjuer med lärare som arbetar på grundskolans årskurser F-3. LÄS MER
2. Effect of phonological and semantic predictability on perceived clarity of degraded speech for non-native listeners
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Many of us have experienced that speech in a non-native language under noise can be challenging. This study examined whether semantic and phonological predictability improves the intelligibility of degraded speech in a non-native language. An online experiment was conducted with 15 participants. LÄS MER
3. Ordinlärning, vokabulär och arbetsminne : en studie av barn med intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : I denna studie har jag administrerat ett ordinlärningstest och ett vokabulärtest för barn som har en intellektuell funktionsnedsättning. Ordinlärningstestet är baserat på en svensk anpassning av Storkel, Armbrüster & Hogan (2006) engelska ordinlärningsparadigm. LÄS MER
4. Unraveling interaction between tinnitus symptoms, cognitive abilities, and mental disorders
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Based on the former studies, there is evidence of tinnitus being associated with performance on cognitive ability tests (for example Andersson et al. 2009, Hallam et al. 2004). LÄS MER
5. Narrativ förmåga och verbalt arbetsminne hos en grupp 6-9 åriga internationellt adopterade barn med läpp-käk-gomspalt
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : I föreliggande studie undersöktes den narrativa förmågan och det verbala arbetsminnet hos 56 internationellt adopterade barn i åldrarna 6-9 år. I studien fanns två deltagargrupper; en grupp med unilateral läpp-käk-gomspalt och en grupp utan läpp-käk-gomspalt. LÄS MER