Sökning: "verktyg i slöjden"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden verktyg i slöjden.

  1. 6. Digitala arbetssätt i slöjdämnet: En kvantitativ undersökning av hur lärare arbetar med digitala verktyg i den mjuka slöjden.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Nilsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den svenska skolan blir allt mer digitaliserad. Den nationella ämnesutvärderingen av slöjdämnet (Skolverket, 2015) beskriver en utveckling där digitala verktyg har ökat kraftigt de senaste åren. LÄS MER

  2. 7. Multimodala texter i slöjden : - En studie om hur kriterier i slöjden kan stärkas och göras mer relevanta med hjälp av multimodala designprocesser och digitala verktyg.

    Magister-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Eva-Lena Forslind; [2018]
    Nyckelord :multimodalitet; didaktisk design; visuell kommunikation; digitala uttryckssätt; skola; slöjd; designprocessen;

    Sammanfattning : Sedan ett tiotal år har kommunikationen runt omkring oss expanderat och förändrat karaktär. Vi möter och använder oss av fler digitala uttrycksformer både i privata, sociala sammanhang och som verktyg i skolarbetet och på jobbet. LÄS MER

  3. 8. Den digitala slöjden

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Eva Söderberg; [2016-09-29]
    Nyckelord :Slöjd; makerkultur; makerspace; processinriktat arbetssätt;

    Sammanfattning : Det finns en föreställning om vad slöjdämnet i grundskolan syftar till och hur det rimmar med att skola och utbildning går mot en större grad av digitalisering, främst är det programmering som lyfts som en motpol till den påstått ålderdomliga slöjden. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka möjligheter och hinder slöjdlärare själva ser när det kommer till att arbeta med digitala material som ett inslag i slöjdundervisningen för att förstå om makerkulturen kan kopplas till slöjdämnet. LÄS MER

  4. 9. Digital undervisning i textilslöjden : -en undersökning av digitala hjälpmedel och nätbaserad kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anna Fjällborg; [2014]
    Nyckelord :Informations- och kommunikationsteknik; Flipped classroom; lärplattformar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare kan utveckla sin undervisning med hjälp av digitala hjälpmedel och ta del av andra lärares erfarenheter med att arbeta med sådana hjälpmedel i slöjd, hem- och konsumentkunskap. Frågorna var; hur bidrar digitala hjälpmedel till att förbättra undervisningen i slöjden; Vilka för- och nackdelar upplever lärare av att arbeta med digitala verktyg; Hur väljer estetiska ämneslärare att kommunicera via nätbaserade kommunikationstjänster och vilka positiva, negativa konsekvenser har det kommunikationsvalet fört med sig? Tre olika metoder har använts för att samla in data till studien, deltagande observationer på en grundskola, aktioner för att designa undervisningen med digitala verktyg och intervjuer med lärare inom estetämnen. LÄS MER

  5. 10. IKT-pedagogik i slöjden : En studie om informations- och kommunikationsteknik i textilslöjden utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Mirjam Hedkvist; [2013]
    Nyckelord :digitala verktyg; sociokulturellt perspektiv; en-till-en; TPACK;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att, utifrån ett lärarperspektiv, bidra till ökad kunskap om hur IKT används i textilslöjden och hur förutsättningarna för detta ser ut. Avsikten var främst att ta reda på hur lärare använder sig av de resurser som finns på skolorna och i sina klassrum men även vad de skulle önskat att de hade tillgång till. LÄS MER