Sökning: "vetenskaplig utgångspunkt metod"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden vetenskaplig utgångspunkt metod.

  1. 1. Substansberoende och smärta : patientens upplevelse av mötet med vården

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Amanda Säflund; Sofie Falk; [2024]
    Nyckelord :Healthcare encounter; Pain; Patient experiences; Stigma; Substance dependency; Patientupplevelser; Smärta; Stigma; Substansberoende; Vårdmötet;

    Sammanfattning : Bakgrund  Smärta är ett stort problem som många människor lider av globalt. Substansberoende av narkotika är också ett utbrett problem som dessutom rapporteras ha ökat senaste decenniet. När dessa två problem samexisterar uppstår en komplex situation både för vårdpersonal och personer som söker vård med behov av smärtlindring. LÄS MER

  2. 2. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolan : en diskursanalytisk fokusguppsstudie

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Sundin; [2024]
    Nyckelord :Discourse Analysis; Policy; Preschool; Proven Experience; Scientific Basis; beprövad erfarenhet; diskursanalys; förskola; policy; vetenskaplig grund;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är den lag som Sveriges skollag föreskrev år 2010: ”Utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” (SFS 2010:800, 5§). I Studien utgör förskolan kontext och därmed undersöks vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (VGBE) i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Multimodalt språkande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av digitala verktyg i språkutvecklande syfte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Kjellgren; Emelie Dahlgren; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; förskollärare; kompetens; litteracitet; multimodalitet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Under hösten 2023 framförde regeringen att det finns vetenskaplig forskning som visar att skärmar bidrar till sämre lärande hos barnen. De menar att skärmar bland annat missgynnar barns läs- och skrivkunnighet och att förskolemiljön därför bör vara skärmfri. LÄS MER

  4. 4. Upplevelser av djurassisterad terapi hos personer med psykisk ohälsa : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Nicole Sköld Herrera; Victoria Norell; [2023]
    Nyckelord :Animal-assisted therapy; Experiences; Mental health; Nursing care; Djurassisterad terapi; Omvårdnad; Psykisk ohälsa; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund Djur tjänar som lojala och betydelsefulla följeslagare, som förser oss med villkorslös kärlek, tillgivenhet, och kamratskap. Varje människa är unik och ska bemötas efter sina förutsättningar. LÄS MER

  5. 5. Vilket ord är längst- nyckelpiga eller tåg? : En interventionsstudie avseende fonologisk medvetenhet i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Fagerberg; Maria Svensson; [2023]
    Nyckelord :Fonem; fonologisk medvetenhet; förskoleklass; grafem; intervention; läsa-skriva-räkna-garantin; läsinlärning; tidiga insatserf;

    Sammanfattning : Regeringens beslut om tidiga stödinsatser samt läsa-skriva-räkna-garantin ställer krav på den undervisning som bedrivs i grundskolans lägre årskurser och i förskoleklass. Att bedriva läsundervisning som grundas på evidensbaserade metoder, som lär eleverna att läsa är en central del. LÄS MER