Sökning: "vetenskapliga pedagogiska teorier"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden vetenskapliga pedagogiska teorier.

  1. 1. Lärare mot fritidshem : En vetenskaplig essä om de olika roller som kommer med den nya formen av utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jessica Hammarlund; Linda Nordin; [2021]
    Nyckelord :Recreational home; recreational education teacher; practical aesthetic teacher; multiple assignments; approach; professional development; impact.; Fritidshemmet; lärare mot fritidshem; praktiskt-estetiskt ämne; flerdelat uppdrag; förhållningssätt; professionsutveckling; påverkan.;

    Sammanfattning : I denna vetenskapliga essä undersöker vi vad den nya rollen som lärare i fritidshemmet innebär i praktiken. Vad ingår i den nya rollen och hur påverkas rollen som lärare mot fritidshem kontra lärare i ett praktiskt-estetiskt ämne. LÄS MER

  2. 2. "Är aktiviteterna obligatoriska?" : En vetenskaplig essä om fritidspedagogens hållning till obligatoriska aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Marcus Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Insecurity; activities; approach; professional development; contributory; affect; Osäkerhet; aktiviteter; förhållningssätt; professionsutveckling; bidragande; påverkan;

    Sammanfattning : I denna vetenskapliga essä undersöker jag osäkerhet i det pedagogiska förhållningssättet. Osäkerheten som undersökts grundar sig i hur jag som professionell ska förhålla mig till huruvida aktiviteternas som erbjuds på fritidshemmet ska utformas med en obligatorisk delaktighet eller en frivillig delaktighet. LÄS MER

  3. 3. En undersökning om lärares, speciallärares och specialpedagogers uppfattningar om dyskalkyli

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Dyskalkyli; kartläggning; matematikundervisning; utredning;

    Sammanfattning : Min studie förväntas bidra med kunskap om hur speciallärare, specialpedagoger och grundskollärare uppfattar begreppet dyskalkyli samt hur de strukturerar undervisningen för eleverna. Studiens syfte är att öka kunskapen om vilka olika utgångspunkter det finns bland lärare, speciallärare och specialpedagoger för att förstå dyskalkyli. LÄS MER

  4. 4. "Jag tyckte i alla fall att eleverna var duktiga" : Teoribildning i lärarstudenters didaktiska reflektioner i ämnet svenska

    Magister-uppsats,

    Författare :Annelie Johansson; [2019]
    Nyckelord :Theory-practice gap; education; subject-specific teaching methodology; pedagogical reflection; teacher training; theories of learning; subject knowledge; the subject of Swedish; practical placements; education students.; Teori-praktikproblemet; didaktik; ämnesdidaktik; skoldidaktisk reflektion; lärarutbildning; teorier för lärande; ämneskunskap; svenskämnet; verksamhetsförlagd utbildning vfu ; lärarstudenter.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det här är en kvalitativ studie i syfte att undersöka hur vetenskapliga teorier synliggörs i lärarstudenters reflektioner över sin undervisning i ämnet svenska på lågstadiet. Materialet är insamlat i samband med lärarstudenters verksamhetsförlagda utbildning och består av intervjuer, observationer av undervisning och texter i form av pedagogiska planeringar. LÄS MER

  5. 5. "Vad håller ni på med?! Sluta slåss!" : En vetenskaplig essä om barns fysiska lekar i förskolans fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Daniel Topolog; [2019]
    Nyckelord :Children’s Perspective; Fantasy Play; Freedom; Indoor Play; Learning; Peer Cultures; Physical Play; Play Fighting; Preschool; Pretend Play; Zone of Proximal Development; Barns Perspektiv; Bråklek; Fantasilek; Frihet; Fysisk Lek; Förskola; Inomhuslek; Kamratkulturer; Låtsaslek; Lärande; Proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Denna essä avser att uppnå en djupare förståelse om vad barns fria lek och fysiska lek innebär i förskolan och på vilket sätt fysisk lek bidrar till barns lärande och värdegrundsarbete, genom reflektioner med hjälp av mina erfarenheter och vetenskapliga teorier. Fokus riktas mot barnens inomhuslek. LÄS MER