Sökning: "vetenskapsdiskurs"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet vetenskapsdiskurs.

  1. 1. Debatten som saknar samförstånd : En diskursanalys av den mediala debatten om Sveriges coronahantering

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Agnes Andersson; Isa Ek; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; Kommunikativt handlande; Giltighetsanspråk; Politisk kommunikation; Diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur debatten såg ut i media kring Sveriges implementering av Folkhälsomyndighetens strategi för att hindra smittspridningen av Covid-19, varför debatten blev så infekterad och vilka breda diskurser debatten har präglats av genom tillämpning av en diskursanalys. Urvalet utgjordes av 52 artiklar från samtliga tidningar som innehåller utvalda sökord som publicerats i Sverige under tidsperioden 1 februari 2020 till 1 april 2022, då Covid-19 betecknades som samhällsfarlig. LÄS MER

  2. 2. Ambivalensens förbannelse : En studie av den sociala konstruktionen av professionell kunskap om klassrumsmetodik

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Peter Ivarsson; [2016]
    Nyckelord :evidens; fallstudie; vetenskapsteori; utbildning; implementering; utbildningsvetenskap; evidensbaserad; vetenskapsdiskurs; vetenskapsparadigm; datatvätt; evidensdefinitioner; kvalitativ; konstruktion; konstruktivism; semistrukturerade; intervjuer; deltagande; observation; kollegialt; lärande; vetenskapssociologi; tematisk; analys;

    Sammanfattning : Denna produktionsuppsats handlar om hur lärare på en fristående gymnasieskola socialt och individuellt konstruerar upplevt professionell kunskap om klassrumsmetodik samt huruvida detta är i enlighet med skolverkets definition av evidensbaserad praktik. Uppsatsen har utförts med bakgrund av författarens tidigare konsumtionsuppsats samt två vetenskapssociologiska studier. LÄS MER

  3. 3. Dualiteternas förbannelse : En översikt över evidensproblematiserande litteratur och dess implikationer för utbildningsområdet

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Peter Ivarsson; [2016]
    Nyckelord :evidens; vetenskapsteori; utbildning; utbildningspolitik; implementering; utbildningsvetenskap; evidensbaserad; cochrane; cochrane-formatet; cochraneformatet; utbildningsvetenskap; newpublicmanagement; RCT; randomiserade; kliniska; prövningar; vetenskapsdiskurs; OECD; evidensrörelsen; systematisk översikt; systematiska översikter; metaanalys; metaanalyser; vetenskapsparadigm; metodologisk; stringens; praktisk; relevans; registerstudier; critical; appraisal; critical-appraisal; datatvätt; evidensdefinitioner; kvantitativ; kvalitativ;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats behandlar debatten om hur den svenska skolan ska evidensbaseras på bästa sätt. Olika former av evidensdefinitioners lämplighet för tillämpning inom utbildningsområdet utgör således fokus i uppsatsen och undersöks med hjälp av två svenska tvärvetenskapliga antologier och en svensk fenomenologisk doktorsavhandling. LÄS MER

  4. 4. Det gymnasiala religionsämnet : en diskursanalys av styrdokument från två nordiska länder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Strömblad Lucas; [2013]
    Nyckelord :diskursanalys; styrdokument; gymnasiet; religionsämne; pluralism;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en undersökning av gymnasiala styrdokument för religionsämnet i Sverige och Norge. Styrdokument som varit föremål för analys är Religionskunskap 1 och Religion og etikk, vilka betraktas i denna uppsats som en betydande dimension av framtida medborgares meningsskapande process på livsåskådningsområdet. LÄS MER

  5. 5. En diskursanalys av hur kunskapsledningspraktiker definierar och värderar kunskapsdelning.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Johanna Müntzing; [2007]
    Nyckelord :kunskapsdelning; knowledge management; kunskapsledning; organisationsutveckling; lärande i arbetslivet; diskursanalys; Social sciences; Samhällsvetenskaper; Adult education; permanent education; Vuxenutbildning; livslångt lärande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att beskriva kunskapsledningspraktikers definition av kunskapsdelning och hur de värderar det. Två artiklar innehållande sammanlagt 7 personers uttalanden analyseras. LÄS MER