Sökning: "vfu handledarens betydelse"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden vfu handledarens betydelse.
1. Sjuksköterskestudenters erfarenheter av handledning : en kvalitativ studie
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Varje år examineras det cirka 4300 sjuksköterskor i Sverige. Under deras utbildning varvas teori och praktik för att studenterna efter examen ska kunna utföra omvårdnadsuppgifter med skicklighet och leda omvårdnadsarbetet. LÄS MER
2. Röntgensjuksköterskestudenters uppfattningar av lärandemiljön på röntgen – en fenomenografisk intervjustudie
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Bakgrund: Den verksamhetsförlagda utbildningen är en stor och viktig del i studenternas utbildning för att förbereda dem för framtida yrke. På en röntgenavdelning är lärandemiljön högteknologisk där patienterna undersöks och behandlas under en kortare tid. LÄS MER
3. Sjuksköterskestudenters uppfattning om måluppfyllelse gällande hälsofrämjande arbete vid verksamhetsförlagd utbildning i primärvården
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har stor betydelse för studenternas lärande och kräver samordning mellan universitet och vårdenheter. Förklaringsgrunder och problematisering av praktiskt lärande är inte lika vanligt förekommande som att studera teoretisk förståelse . Det finns behov av pedagogisk utveckling av VFU. LÄS MER
4. Roller under verksamhetsförlagd utbildning : Om roller som synliggörs i interaktion mellan lärarstudent och handledare
Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Filosofiska fakultetenSammanfattning : Denna studie handlar om lärarstudenters upplevelser av verksamhetsförlagd utbildning och synliggör roller som uppkommer i interaktion mellan handledare och student under handledning. Studien genomförs med hjälp av kvalitativa intervjuer med lärarstudenter och utgår från följande frågeställningar: Hur upplever studenterna omedelbar interaktion med handledare under verksamhetsförlagd utbildning? Vilka roller kan identifieras bland lärarstudenter och handledare under verksamhetsförlagd utbildning? Resultaten framhäver att studenterna, på grund av relationens asymmetri, ofta rättar sig efter handledarens agerande och förväntningar. LÄS MER