Sökning: "vfu idrott"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden vfu idrott.
1. "Var är dom?" : En intervjustudie om lärarnas syn på frånvaro i idrott och hälsa
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att försöka få en djupare förståelse för hur frånvaron ser ut i ämnet idrott och hälsa inom yrkesförberedande program och även hur idrottslärarna arbetar med motivationsarbete. Efter egna observationer under min VFU-period så såg jag en tydlig skillnad i frånvaro mellan dem olika programtyperna vilket blev än mer tydligt efter tillgång till en frånvarolista. LÄS MER
2. "Det behöver inte bara vara att man anknyter ihop det till en idrottshall eller en idrott" - en kvalitativ intervjustudie av lärare i fritidshems uppfattningar om användningen av fysisk aktivitet i fritidshem och skola
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka skolpersonals uppfattningar kring barns fysiska aktivitet och hur fysisk aktivitet används i fritidshemmet. Anledningen till valet av just fysisk aktivitet på fritidshemmet är de olika inställningar till fysiska aktiviteter som vi har mött på verksamheter under våra VFU-perioder. LÄS MER
3. Lärares arbete för en ökad elevnärvaro i ämnet idrott och hälsa : En enkätstudie riktad till lärare i idrott och hälsa årskurs 7-9
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Att många elever i årskurs 7-9 väljer att inte delta i ämnet idrott och hälsa är något som både observerats under vår VFU och något som Skolinspektionens kvalitetsgranskning har visat. Vår studie syftade till att undersöka hur lärare i idrott och hälsa upplever elevers frånvaro i ämnet och hur de arbetar för att öka elevernas närvaro. LÄS MER
4. Rum för rörelse : Perspektiv på rörelse som kommunikativ resurs i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta är en retrospektiv undersökning med syfte att bidra till en fördjupad förståelse av hur kropp och rörelse kan ses som kommunikativa resurser i en lärande miljö, främst då det gäller klassrummet och elevernas möjligheter att bearbeta och förmedla innehåll kopplat till skolans ämnen och styrdokument. Studien initierades av mig som ett utvecklingsarbete utifrån min erfarenhet att kroppen och rörelsen ofta är en outnyttjad resurs ur ett lärande perspektiv i klassrummet. LÄS MER
5. Elevers upplevelse av olika motivationsformer i Idrott och Hälsa : En kvantitativ studie om elevers upplevelse om den generella motivationen i Idrott och Hälsa samt om olika motivationsformer har något samband med fysisk aktivitet efter studietid.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Bakgrund: Motivation är något som behövs för att utöva en prestation, motivationen är även något som är väsentligt i skolan. Men hur ser motivationen ut idag och var kommer den ifrån? Efter min vfu period började jag se att elevernas motivation grundades i att få bra betyg istället för kunskap i ämnet. LÄS MER