Sökning: "viktigt i grupparbete"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden viktigt i grupparbete.

  1. 1. Auktoriteter i matematikundervisningen - en inferentialistisk analys av kooperativt lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Clara Tennby; [2023-04-20]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; inferentialism; auktoritet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ge en fördjupad förståelse för kooperativt lärande i matematikundervisning genom att visa på de sociala aspekter som avgör vilka beslut elever tar i ett grupparbete. Frågeställningen för studien är: Vilka auktoriteter kan identifieras i ett kooperativt arbetssätt inom mätning och statistik. LÄS MER

  2. 2. ”Det är ju en konst att kunna jobba i grupp” : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av hurgrupparbete behöver organiseras för att stödja elevers språkutveckling i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Thilda Martinsson; [2023]
    Nyckelord :Group work; Language development; Primary school; Teacher s perspective; Interaction; Grupparbete; Språkutveckling; Årskurs F-3; Lärarperspektiv; Interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om lärares erfarenheter av hur grupparbete behöver organiseras för att stödja elevers språkutveckling. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur anser lärare att grupparbete som arbetsform påverkar elevers språkutveckling? Vad är viktigt att tänka på enligt lärare när man organiserar grupparbete för att det ska stödja elevers språkutveckling? Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ metod och fem semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs F-3. LÄS MER

  3. 3. Impact of team size, cohesion, anonymity, and virtuality on social loafing

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Minhui Zhong; Maiju Huuskonen; [2023]
    Nyckelord :Social Loafing; Team Size; Cohesion; Anonymity; Virtuality; Social Medåkning; Teamstorlek; Sammanhållning; Anonymitet; Virtualitet;

    Sammanfattning : Social loafing is a phenomenon where individuals exert less effort in a group than when working alone. Social loafing has been widely examined through experimental studies, primarily conducted on face-to-face teams. The recent COVID-19 pandemic changed the working patterns around the world, increasing the amount of remote work in our society. LÄS MER

  4. 4. Motivation ur variation : En kvalitativ studie om motivationsfrämjande läs- och skrivundervisning ur lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susann Dahl; Terese Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Anpassning; behov; belöning; digitala verktyg; enskilt arbete; grupparbete; motivation; självkänsla; självförtroende; uppmuntran; varierad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka årskurs 1-3-lärares uppfattningar om motivationsfrämjande inslag i läs- och skrivundervisning. Metoden utgick från en kvalitativ forskningsmetod bestående av 8 semistrukturerade intervjuer med lärare från årskurserna 1-3. LÄS MER

  5. 5. Demokratisk klassrum : Lärarensarbetsmetoder för att främja demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Intissar Hassoun; Ghoufran Shoker; [2023]
    Nyckelord :Demokratiuppdraget; SO undervisning; Strukturera undervisning; Värdegrund; Deliberativ undervisning; Elevinflytande; Medborgarfostran.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och belysa de mest effektivaarbetssätten och arbetsmetoderna för att skapa ett demokratiskt klassrum, samt hurdessa metoder möjliggör för eleverna att utveckla sin förmåga att delta i demokratiskaprocesser. Vi kommer också att besvara frågan "Vilka metoder och strategier använderlärare för att skapa ett demokratiskt klassrum?". LÄS MER