Sökning: "vila på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser innehållade orden vila på förskolan.

  1. 1. “Bara vi läser med barnen, det är det viktiga”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Shene Bolvardi; Sara Engström; Martina Olsson; [2024-03-05]
    Nyckelord :Förskola; flerspråkighet; språkutveckling; fysisk högläsning och digital högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med fysisk och digital högläsning i sin verksamhet samt hur de stöttar flerspråkiga barns språkutveckling vid dessa tillfällen. Studien utgår från tidigare forskning samt förskolans läroplan Lpfö (2018) som lyfter fram att förskolan ska arbeta med barns språkutveckling, såväl det svenska språket som barnets modersmål. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan : En intervjustudie om högläsning som pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ulrika Asplund Lindqvist; [2024]
    Nyckelord :Högläsning; högläsningsstunder; pedagogiskt verktyg; intervjustudie; sociokulturellt perspektiv; språkstimulering;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att studera hur sex förskollärare anser att de använder högläsning som ett pedagogiskt verktyg för lärande och språkutveckling för barn i förskolan. Att högläsning sker på förskolor är för många en självklarhet. LÄS MER

  3. 3. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolan : en diskursanalytisk fokusguppsstudie

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Sundin; [2024]
    Nyckelord :Discourse Analysis; Policy; Preschool; Proven Experience; Scientific Basis; beprövad erfarenhet; diskursanalys; förskola; policy; vetenskaplig grund;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är den lag som Sveriges skollag föreskrev år 2010: ”Utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” (SFS 2010:800, 5§). I Studien utgör förskolan kontext och därmed undersöks vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (VGBE) i förskolan. LÄS MER

  4. 4. ”Hellre lite vila en stund varje dag än ingen alls!” : Förskollärares beskrivningar av vila i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Olivia Kästel-Sjöman; Emelie Breitkreuz; [2023]
    Nyckelord :child perspective; preschool; preschool teacher; rest; sleep; barnperspektiv; förskola; förskollärare; sömn; vila;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra förskollärares beskrivningar av vila i förskolans verksamhet. För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts med hjälp av semi-strukturerade intervjuer. Informanterna i denna studie bestod av förskollärare som är verksamma i förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Jag vill inte ligga här : En kvalitativ studie om barns inflytande och integritet under den organiserade vilan på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ellinor Widslätt; Linnéa Elg; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barns integritet; barns inflytande; vila;

    Sammanfattning : Studien genomfördes i syfte att undersöka vilket inflytande barn ges gällande sin kroppsliga och personliga integritet under den organiserade vilan på förskolan. I denna kvalitativa studie valde vi att använda oss av observationer, för att komma nära barnens perspektiv och i detalj kunna observera samspel och interaktion mellan barnen och förskolans personal under vilan. LÄS MER