Sökning: "vilken betydelse har kroppsspråket"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden vilken betydelse har kroppsspråket.

  1. 1. Actio i klassrummet : Lärares uppfattningar om röstens och kroppsspråkets betydelse för att fånga elevers uppmärksamhet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jennie Berg; [2020]
    Nyckelord :actio; icke-verbal kommunikation; ledarskap i klassrummet; fenomenografi;

    Sammanfattning : Författarens namn: Jennie Berg Titel: Actio i klassrummet – Lärares uppfattningar om röstens och kropps-språkets betydelse för att fånga elevers uppmärksamhet Engelsk titel: Actio in the classroom – Teachers’ conceptions of the im-portance of voice and body language in capturing students’ attention. Antal sidor: 43 Syftet med denna studie var att undersöka vilka uppfattningar lärare i grundskolans tidiga år har om röstens och kroppsspråkets betydelse för att fånga elevers uppmärksamhet. LÄS MER

  2. 2. Kroppsspråkets betydelse för empowerment : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Ali Shah; [2017]
    Nyckelord :Embodied Cognition; Empowerment; Fysioterapi; Icke-verbal kommunikation; Kroppsposition; Kroppsspråk;

    Sammanfattning : Introduktion: Kunskapen om kroppsspråk i kombination med vetenskaplig psykologi har resulterat i ett flertal koncept vilka menar att kroppsspråket inte enbart är reflekterande för interna erfarenheter utan kan oberoende producera och förändra individers tankar, känslor och beteenden. Syfte: Syftet med litteraturstudien är att sammanställa studier som utvärderar vilken inverkan modifierade kroppspositioner har på empowerment. LÄS MER

  3. 3. ”Nej, nej inte färdig (viftar med fingret)” : En observationsstudie om samspel och kommunikation på en mångkulturell förskola.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Josefine Svensson; Sara Thorson; [2015]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; kommunikation; mångkultur; samspel;

    Sammanfattning : Studien skrivs inom ramen för förskollärarprogrammet inom utbildningsvetenskap. Syftet med studien var att ta reda på hur barns samspel och kommunikation fungerade i en mångkulturell förskola. Vi har observerat barn i åldrarna 3-4 år. LÄS MER

  4. 4. Språkbrister i rättssalen - En studie av språkets inverkan på bevisvärderingen av muntliga utsagor i brottmål

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Driljon Muhaxheri; [2014]
    Nyckelord :Bevisvärdering av muntliga utsagor Språkets inverkan på bevisvärderingen Språkbrister; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Att en parts språkbrister vid utsagor inför rätten kan inverka negativt på bevisvärderingen av dessa har berörts i doktrin. Någon utförligare behandling av det potentiella problemområdet har emellertid uteblivit i juridisk doktrin. LÄS MER

  5. 5. Hur skapas kontakt? : En studie om kommunikationsmönster mellan elever med synskada, seende klasskamrater och vuxna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Christina Björk; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att genom en kvantitativ och kvalitativ enkätundersökning beskriva hur resurspersoner till elever med grav synskada uppfattar kommunikationsmönster mellan elever med grav synskada, seende klasskamrater och vuxna. Studien omfattar enkätsvar från 53 respondenter som arbetar med elever med grav synskada i grundskolans årskurs 1-9. LÄS MER