Sökning: "violin metodik"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden violin metodik.

  1. 1. Hur arbetar violinlärare på musikhögskola med ergonomi?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Nils Grafö; [2022]
    Nyckelord :ergonomics; violinist; violin; work-related injury; work-related illness; college of music; teaching; ergonomi; violinist; violin; arbetsskada; arbetsrelaterad ohälsa; musikhögskola; undervisning;

    Sammanfattning : Att vara violinist ställer stora krav på den enskilde eftersom yrket för med sig betydande risker för att råka ut för arbetsrelaterad ohälsa. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur violinlärare på musikhögskola i Sverige säger sig arbeta för att förebygga arbetsrelaterad ohälsa (ARO) hos violinstudenter och om detta sker på lärarens eget initiativ eller om lärarkollegiet arbetar efter en speciell metodik. LÄS MER

  2. 2. Vägen till en motiverande fiolundervisning : En intervjustudie med fyra fiollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Emelie Molander; [2015]
    Nyckelord :motivation; violin teaching; didactic; methodology; socio-cultural perspective; motivation; fiolundervisning; didaktik; metodik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få ökad kunskap om och förståelse för vilka didaktiska val fiolpedagoger kan göra för att främja elevers motivation till att spela och öva. För att komma närmare ett svar på denna önskan har intervjuer med fyra fiolpedagoger genomförts. LÄS MER

  3. 3. Att öva violin : en kvalitativ studie om övningsmetoder hos violinstudenter på musikhögskolenivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Mattias Hidemo; [2014]
    Nyckelord :violin; metodik; övning; interpretation; självförtroende; stress;

    Sammanfattning : I denna undersökning har jag studerat hur violinstudenter på högskolenivå resonerar kring sina övningsmetoder och vilka förberedelser, metoder och mentala strukturer de anser vara bäst för att lyckas med sin övning. Jag har även undersökt vilka metoder de anger att de använder för att stärka sitt självförtroende och hur de anser sig påverkas av stress. LÄS MER

  4. 4. Vibrato - ett fiolmetodiskt perspektiv: Vad ska en fiollärare tänka på för att lära sina elever vibrato?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julia-Caroline Witte; [2012]
    Nyckelord :Method; singing; strings; tremolo; vibrato; violin; violin teacher; fiollärare; metodik; stråkar; sång; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: Vibrato- a violin-methodical perspective. What is important to think of when teaching vibrato? The aim of this paper is to take part of the thoughts and experiences of violin teachers about how to teach vibrato, and to explore the consequences of different ways to proceed. Five teachers have been interviewed. LÄS MER

  5. 5. Fiolteknik i folkmusikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Emil Kunze; [2007]
    Nyckelord :fiddle; instrument methodology; teaching; violin methodolog; violin technique; fiol; instrumentalmetodik; metodik; pedagogik; teknik; violinteknik; violinmetodik; Musicology; Musikvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Arts and Architecture; Social Sciences;

    Sammanfattning : Title: Violin technique in folk music education. The purpose of this research has been to examine how violin teachers who are folk musicians teach violin playing techniques. LÄS MER