Sökning: "vividness"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet vividness.

  1. 1. Interpreting Mental Rotation Performance in Self-Described Aphantasia through Cognitive Penetrability

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Dániel Pénzes; [2023]
    Nyckelord :mental imagery debate; cognitive penetrability; aphantasia; VVIQ; OSIQ; mental rotation;

    Sammanfattning : Mental images are unique mental representations and the depictive view in the imagery debate states that mental images have similar spatial structures as their corresponding external object. The propositional view, however, contends that beliefs about the external world influence a mental image – also known as the cognitive penetrability theory –, therefore mental images cannot be described in visual terms. LÄS MER

  2. 2. Ett enat Kina och ett splittrat NATO - En analys av Frankrike respektive USA's syn på Kinesiska intentioner

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Dan Hamrén; Alexander Homrighausen; [2023]
    Nyckelord :Yarhi-Milo; Selective attention thesis; Conflict; China; France; USA; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The situation in the South China Sea region is apparently tense and has been for a long time. However, the reactions of various world powers have been different in visible concern about escalation between two of the area's more central players, China and Taiwan. LÄS MER

  3. 3. Consumers behavior during the Covid-19 pandemic : A quantitative study on consumers' experience and purchase decision about fast fashion advertising on social media during the Covid-19 pandemic

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Elin Jalmgård Väkeväinen; Josephine Martinelle; [2022]
    Nyckelord :Social media; online advertising; vivid advertising; interactive communication; OBA; online consumer behavior and consumer purchase decision.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sociala medier har blivit en plattform för kommunikation mellan företag och konsumenter. Konsumenter kan samla information innan ett köp och därför är annonsering på sociala medier ett strategiskt verktyg för att rikta in sig på konsumenter och skapa behov. LÄS MER

  4. 4. Relationen mellan visualiseringsförmåga och återkallning av ord: Hur presterar hög- och lågvisualiserande individer vid återkallning av konkreta och abstrakta substantiv?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Emma Rajalin; Ninna Svanström; [2021-11-30]
    Nyckelord :visualiseringsförmåga; dual-coding; ordåterkallning; minne; konkreta substantiv; abstrakta substantiv; VVIQ; kognitionsvetenskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur nivå på visualiseringsförmåga korrelerar med återkallning av konkreta respektive abstrakta engelska substantiv. Forskningsfrågan utgick från dual-coding teorin som hävdar att konkreta ord som framkallar mentala bilder är enklare att återkalla än abstrakta ord som är svårare att visualisera, samt tidigare studier som har påvisat samband mellan visualisering och minnesförmåga. LÄS MER

  5. 5. Changes of future imagery in relation to the COVID-19 pandemic

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sofia Pettersson; Ebba Eriksson; [2021]
    Nyckelord :COVID-19; trauma; future image; I-will-be-task; thematic analysis;

    Sammanfattning : Future imagery can be described as how we imagine ourselves in the future, or which specific future scenarios we see ourselves in. It has been shown that suffering from post-traumatic stress disorder can impair these future images, both in content (eg. LÄS MER