Sökning: "vr immersiv"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden vr immersiv.

  1. 1. Virtuell lantbruksodling med fokus på interaktivitet och immersivitet.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Oscar Stenström; Rolf Eneström; [2023]
    Nyckelord :VR; Data-Serious Games; VR Immersion; Cultivation; VR; Data-Serious Games; VR Immersion; Odling;

    Sammanfattning : Hemmaodling har på sistone sett ett ökat intresse hos flera svenskar, i takt med stigande inflation som lett till en generell oro över att kunna införskaffa råvaror till hemmet. Detta kandidatarbete utforskar användningen av VR som plattform för att utveckla en interaktiv och engagerande guide till odling hos användare som har en begränsad erfarenhet inom ämnet. LÄS MER

  2. 2. An Evaluative Study on the Impact of Immersion and Presence for Flight Simulators in XR

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Robin Dahlkvist; [2023]
    Nyckelord :Extended reality; Mixed reality; Immersion; Presence; Simulator sickness; Extended reality; Mixed reality; Immersion; Närvaro; Simulatorsjuka;

    Sammanfattning : Flight simulators are a central training method for pilots and with the advances of human-computer interaction, new cutting-edge technology introduces a new type of simulator using extended reality (XR). XR is an umbrella term for many representative forms of realities, where physical reality (PR) and virtual reality (VR) are the endpoints of this spectrum, and any reality in between can be seen as mixed reality (MR). LÄS MER

  3. 3. Immersiva konstupplevelser i VR för äldre : en pilotstudie med fokus på kommunanställdas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Linnéa Ahlqvist; Maria Anderson; [2023]
    Nyckelord :Elderly care; Immersive experiences; Viritual Reality; Quality of life; VR; VR-glasses; Äldrevård; Immersiva upplevelser; Virtuell Verklighet; Livskvalitet; VR; VR-glasögon;

    Sammanfattning : Tidigare forskning påvisar att individer som lever ett rikt liv fyllt av upplevelser, skattar sitt upplevda välmående högre. Individer som av olika orsaker blir isolerade på boenden som äldre, går miste om upplevelser de tidigare berikat sina liv med. LÄS MER

  4. 4. VR Diversion Software for Alleviation and Prevention of the Fear of Needles during Immunization Procedures

    Kandidat-uppsats, KTH/Medicinteknik och hälsosystem

    Författare :Thomas Gräslund; Hugert Fabian; [2022]
    Nyckelord :VR; diversion; needle fear; immunization; vaccination; trypanophobia;

    Sammanfattning : Currently available VR-diversion solutions for vaccination lack key features for delivering an immersive and pleasurable experience. A tailor-made diversionary semi-interactive VR-experience software for vaccination procedures has been developed using mainly the game engine Unity and programmed in C#. LÄS MER

  5. 5. Lost in Space : Three Case Studies in Music Production Using Immersive Audio

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik- och medieproduktion

    Författare :Henry Olavi Mikkonen; [2022]
    Nyckelord :Music production; immersive audio; Ambisonics; Dolby Atmos; Virtual Reality VR ; 360-video; psychoacoustics.; Musikproduktion; immersivt ljud; Ambisonics; Dolby Atmos; Virtual Reality VR ; 360-video; psykoakustik.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete innefattar en utforskning om mitt arbete med immersivt ljud och hur det har påverkat min konstnärliga praktik som musikproducent. Utforskningen görs genom en analys av tre delstudier bestående av en 360-video som spelades in i S:t Jakobskyrkan i Stockholm, en VR upplevelse i en virtuell kopia av Nathan Milsteinsalen på Kungliga Musikhögskolan, samt en komposition som producerades med Dolby Atmos. LÄS MER