Sökning: "webbaserat experiment"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden webbaserat experiment.

  1. 1. Augmented reality and gamification in higher education : Designing mobile interaction to enhance students’ intrinsic motivation and learning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Vilma Erlandsson; Elsa Ivarson; [2021]
    Nyckelord :augmented reality; gamification; higher education; course literature; concept-driven design research; förstärkt verklighet; spelifiering; högre utbildning; kurslitteratur; konceptdriven designforskning;

    Sammanfattning : The emergence of augmented reality (AR) and gamification in higher education has gained significant relevance by virtue of their demonstrated usefulness in learning spaces. Prior research has examined these technologies separately and shown promising results, but less is known about the impact of combining AR and gamification in higher education. LÄS MER

  2. 2. Von Restorff-effekten, presentationshastighet och minne

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Marcus Rippert; [2020]
    Nyckelord :the von Restorff-effect; isolation-effect; display speed; von Restorff-effekten; isoleringseffekten; presentationshastighet;

    Sammanfattning : Von Restorff-effekten uppstår när man exempelvis försöker memorera ordlistor. Minnet blir då bättre för isolerade ord som på något sätt skiljer sig från de omgivande homogena orden. Den här studien undersökte skillnader i von Restorff-effektens påverkan på minnet när presentationshastigheten av ordlistor manipulerades. LÄS MER

  3. 3. Blir vi mer fördomsfulla av högerpopulistisk reklam? : En experimentell studie om kopplingen mellan attityder och högerpopulistisk tv-reklam

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Filip Olsson; [2016]
    Nyckelord :Implicita attityder; högerpopulistisk reklam; explicita attityder; webbaserat experiment; neuroticism;

    Sammanfattning : Följande uppsats undersöker om högerpopulistisk tv-reklam påverkar våra explicita och implicita attityder mot invandrare. Uppsatsen undersöker också om ett personlighetsdrag, neuroticism, gör oss mer känsliga för högerpopulistisk tv-reklam. LÄS MER

  4. 4. Lika barn leka bäst? : Hur påverkas engagemang av att motparten inte är en människa utan en dator?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Lars Nordbeck; [2016]
    Nyckelord :engagement; avatar; agent; ux; user experience; engagemang; avatar; agent; ux; användarupplevelse;

    Sammanfattning : Frågan som denna rapport ställer sig är hur en användares engagemang i en aktivitet påverkas av vetskapen att motparten är en datorstyrd, dels jämfört med om motparten är en människostyrd Agent jämfört med en människostyrd Avatar och dels beroende på om den datorstyrda Agenten uppvisar ett mer mänskligt beteende, till motsats till ett mer maskin-likt. I syfte att besvara denna fråga har en utförlig litteraturstudie gjorts, som dels utforskat konceptet Engagemang, men även utforskat andra koncept, såsom Social närvaro, Ethopoeia och Simulering av mänskligt beteende. LÄS MER

  5. 5. Websocket och webrtc datachannel, realtidskommunikation i webbaserade spel : En studie för att ge stöd till beslut om back-end för webbaserat spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Alexander Nyström; [2015]
    Nyckelord :WebRTC; Websocket; Realtidskommunikation; peer-to-peer; server-client;

    Sammanfattning : Möjligheterna på webben blir hela tiden större. Teknologier för webbaserade spel börjar dyka upp som tillåter animationer och realtidskommunikationskrav till den standard som spel gjorda för desktops idag har. LÄS MER