Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vad kan svenska skolbarn i årskurs 2, 3 och 4 om affix? En pilotstudie om morfologisk kunskap

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Angela Tamakloe; Kristina Hallenbrant; [2022]
    Nyckelord :morphological knowledge; word comprehension; communication skills; SES; multilingualism; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Den här pilotstudien hade syftet att undersöka svårighetsgraden av ett urval affix inför en kommande interventionsstudie (huvudstudie) och därmed få en ökad kunskap om barns förståelse för morfem. Studien syftade även till att undersöka samband mellan morfologisk kunskap och ordförståelse samt lärarskattning av kommunikationsförmåga. LÄS MER

  2. 2. Distriktssköterskans förebyggande stödjande åtgärder i samband med vaccination av skolbarn : Att hjälpa barn ta kontroll över sin oro

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Camilla Albinsson; Anna Widén; [2022]
    Nyckelord :children; fear; pain; anxiety; vaccination; participation; child s perspective; school environment; barn; rädsla; smärta; oro; vaccination; delaktighet; barnperspektiv; skolmiljö;

    Sammanfattning : Ett svenskt skolbarn får under sina första 16 levnadsår tolv vaccinationer om vaccinationsprogrammet följs. Många barn, framför allt yngre, är rädda för nålar och den smärta de kan orsaka. Forskning visar att det finns ett samband mellan grad av rädsla och smärtupplevelse. LÄS MER

  3. 3. Komplext semantiskt verbalt ordflöde hos elever i årskurs 3 och årskurs 6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Lina Johansson; Sabina Saletti; [2018-12-13]
    Nyckelord :ordflöde; ordmobilisering; svenska skolbarn; bedömning; word fluency; word retrieval; Swedish pupils; assessment;

    Sammanfattning : I föreliggande studie prövades ett nytt bedömningsinstrument av ordflöde (Complex Semantic Verbal Fluency; COSEF) på 49 svenska elever i årskurs 3 (9 år) respektive årskurs 6 (12 år). Begreppsvaliditeten hos bedömningsinstrumentet undersöktes i relation till etablerade ordflödestest; FAS, djur och verb. LÄS MER

  4. 4. Vad är balans? : Balansförmåga hos barn i skolåldern

    Magister-uppsats, Laboratoriet för biomekanik och motorisk kontroll (BMC)

    Författare :Kristjan Oddsson; [2012]
    Nyckelord :Balansförmåga; motorik; motorisk kontroll;

    Sammanfattning : Aim The specific questions in the theoretic part were: What is contained in the terms "balance and balance skill" and how can this skill be measured? The specific questions in the empirical part were: How does balance skill in different age categories of children correlate with biological and physiological parameters such as age, gender, body height, weight and level of physical activity? Methods Literature search based on books and scientific papers related to the questions posed above. Selection was made at libraries and on–line through "Pubmed". LÄS MER

  5. 5. Lust för bild och skapande : en kvalitativ studie om intresse samt motstånd skapas för ämnet bild

    Magister-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Hanna Gumowska Wagnås; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt Entusiasm eller ointresse - vad är det som förorsakar lust eller motvilja för skapande ämnen? Frågan jag ställer är väldigt omfattande och berör flera samhällsområden. Tid - den historiska och i individens utveckling; Plats - i världen och individrelaterat tillsammans med tillhörande närmiljö, traditioner och relationer, samt individer med sina personligheter. LÄS MER