Sökning: "yngre skolbarn"
Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden yngre skolbarn.
6. Dynamic assessment i svenskspråkig kontext : En explorativ studie av sex-sjuåringars narrativa utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : ABSTRACT In standardized tests, culturally and linguistically diverse (CLD) children usually perform at similar level as children with language impairment (LI), largely due to the fact that most standardized assessment tools have been developed on the basis of a monolingual population with mainstream backgrounds. As an alternative to standardized tests, a dynamic assessment approach has been advocated to assess the language abilities of CLD children. LÄS MER
7. Planerad fysisk aktivitet - främjar det skolarbetet? Några pedagogers uppfattning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vi har läst på Barndoms och ungdomsvetenskapliga programmet. På denna utbildning lägger man stor vikt vid lek och rörelse, som kan vara en betydelsefull del av lärandet i skolan och på fritiden. En stor del av utbildningen behandlar också det talade och skrivna språket. LÄS MER
8. Hur tänker yngre skolbarn om en process i naturen? - vad händer med löven på marken?
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ undersökning där syftet är att undersöka barns tankar kring nedbrytningsprocessen i naturen. Det är även att ta reda på hur barns föreställningar påverkas genom medverkan av praktiska nedbrytningsexperiment. Undersökningsgruppen består av 24 barn från klass två och klass fyrafem. LÄS MER
9. Skolbarn och stress. Exemplet matematik.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att empiriskt undersöka om barn har erfarenheter av stress i samband med matematik och i så fall varför denna stress yttrar sig. Den empiriska undersökningen grundar sig på elva elever i år 2 och 3 egnas erfarenheter och uppfattningar om stress i samband med matematik. LÄS MER
10. Läsförmåga och arbetsminne hos normalspråkiga barn i åk 2 till 5
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Läsförmåga innebär delsavkodning av ord och dels läsförståelse. Forskning visar att arbetsminnet, som ansvarar för att vi samtidigt kan bearbeta och lagra information, spelar stor roll för språkliga och kognitiva förmågor t ex läsning och problemlösning. LÄS MER