Sökning: "yt och djupinlärning"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden yt och djupinlärning.

  1. 1. Lärarlett eller elevaktivt? : En studie av sex lektioner i ickelinjära funktioner på gymnasiet

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Susanne Tornert; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematiklärare brukar ofta ha en förkärlek för katederundervisning. John Hattie (2009) har gjort en metastudie över 800 andra metastudier om vilka faktorer som påverkar elevers studieprestationer, och han menar att direktundervisning ger bättre resultat än exempelvis elevaktiva arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. Lärarlett eller elevaktivt? : En studie av sex lektioner i ickelinjära funktioner på gymnasiet.

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Susanne Tornert; [2011]
    Nyckelord :Undervisning; elevaktiva arbetssätt; undersökande arbetssätt; katederundervisning; direktundervisning; matematik; gymnasium; ickelinjära funktioner; ytinlärning; djupinlärning;

    Sammanfattning : Matematiklärare brukar ofta ha en förkärlek för katederundervisning. John Hattie (2009) har gjort en metastudie över 800 andra metastudier om vilka faktorer som påverkar elevers studieprestationer, och han menar att direktundervisning ger bättre resultat än exempelvis elevaktiva arbetssätt. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar och erfarenheter av utbildningssituationen vid civilingenjörsutbildningen i Maskinteknik i LTH : En fenomenografisk studie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Andreas Pålsson; [2005]
    Nyckelord :högskoleutbildning; högskoleundervisning; högskolelärare; lärarrollen; högskolestuderande; utbildningsmål; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sedan sjuttiotalet vet man att studenter har olika inriktningar i sitt lärande då Marton m.fl. presenterade begreppen yt- och djupinlärning. Under nittiotalet har man belyst detta ytterligare och man har belagt en del faktorer som påverkar lärandets inriktning. LÄS MER

  4. 4. Yt- eller djupinlärning, förstår eleverna No-undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Yoana Bylund; Eva Jacobsson; [1999]
    Nyckelord :Education; Inlärning; kompostering; konstruktivism; metoder; No-undervisning; pedagogik; vattnets kretslopp; Pedagogik;

    Sammanfattning : Följande frågor ligger till grund för vårt arbete: - Har eleverna förstått No-undervisningen på det sätt läraren undervisat? - Vilka metoder är bättre än andra för att eleverna ska tillgodogöra sig undervisningen? Vi har dels gjort en litteraturgenomgång dels en enkätstudie för att få svar på frågorna. Vi har kommit fram till att majoriteten av eleverna har förstått lärarens undervisning och att laborationer i kombination med diskussioner har gett bra resultat. LÄS MER