Sökning: "yt- och djupinriktat lärande"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden yt- och djupinriktat lärande.

  1. 1. "Varför ska vi lära oss det här?" - Teknikelevers uppfattningar om kemins roll i utbildningen och i samhället

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Larsson; [2018]
    Nyckelord :teknikelever; fenomenografi; gymnasieelevers uppfattningar; kemins roll; kunskapsemfaser; yt- och djupinriktat lärande;

    Sammanfattning : Kursen Kemi 1 är obligatorisk att läsa på gymnasiet för elever på de naturvetenskapliga och tekniska programmen. Dock är teknikeleverna (TE-eleverna) mindre motiverade till att läsa kemi och har sämre betyg i kursen jämfört med naturvetenskapseleverna, vilket är ett problem. LÄS MER

  2. 2. Påverkar tidigare arbetslivserfarenhet lärande? : En kvalitativ studie om universitetsstudenters olika sätt att lära i relation till tidigare arbetslivserfarenhet.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Katarina Berg; Josefin Schützer; [2013]
    Nyckelord :work experience; experiential learning; surface learning; deep oriented learning approach to learning and social interaction; arbetslivserfarenhet; erfarenhetsbaserat lärande; ytinriktat lärande; djupinriktat lärande; syn på lärande och social interaktion;

    Sammanfattning : Många av dagens ungdomar har svårt att komma in på arbetsmarknaden som en följd av att de saknar tidigare arbetslivserfarenhet eller eftergymnasial utbildning. Detta kan vara en förklaring till att allt fler väljer att studera vidare på universitet eller högskola. LÄS MER

  3. 3. Litteraturläsning och recensionsskrivande - En studie om variationen av elevers uppfattningar samt uppgiftens lärandepotential

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Magnus Bryntorp; David Dahlgren; [2006]
    Nyckelord :litteraturläsning; recensionsskrivande; elevtext; lärande; fenomenografi;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om elever i skolår 8 och 9, samt elever på gymnasiet. Fokus är på deras lärande, deras tankar och språk i uppgiften litteraturläsning och recensionsskrivande. LÄS MER