Sökning: "yttrande frihet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden yttrande frihet.

  1. 1. “Ifall vi lyssnar på dom lyssnar dom på oss” : En kvalitativ studie om förskolebarns uttryck för deltagande i demokratiska processer utifrån barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gabriella Ny Berkelund; Anna-Carin Vestman; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; demokratiska processer; delaktighet; inflytande; makt; motstånd; frihet; barnlitteratur; boksamtal;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra förskolebarns uttryck för deltagande i demokratiska processer, utifrån litteratur med tillhörande boksamtal. Specifikt studeras följande frågeställning: Vilka möjligheter till deltagande i demokratiska processer, utifrån begreppen inflytande, makt, motstånd och frihet ger förskolebarn uttryck för, efter att ha tagit del av böckerna Gropen (2018) och Koko och Bosse, vill inte! (2019)? Studiens metodologiska utgångspunkt är semistrukturerade gruppintervjuer i boksamtalsform. LÄS MER

  2. 2. I yttrandefrihetens gränsland : Om gränsdragningen mellan yttrandefrihet och marknadsföring

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Axel Seger; [2021]
    Nyckelord :marknadsföring yttrandefrihet gränsdragning utpräglat kommersiell natur;

    Sammanfattning : Yttrandefriheten skyddar rätten till ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. Utgångspunkten är att även näringsidkare har yttrandefrihet. Näringsidkare omfattas emellertid även av marknadsföringslagar som begränsar deras yttrande­frihet. LÄS MER

  3. 3. Influencer marketing - en marknadsrättslig gråzon

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Kani Hamasdi; [2021]
    Nyckelord :Influencer marketing; influerare; influencer; marknadsföringslagen; marknadsföring; yttrande frihet;

    Sammanfattning : Influencer marketing - en av världens snabbast växande och mest framgångsrika marknadsföringsmetoder. Det senaste årtiondet har internetanvändningen ökat bland befolkningen i Sverige och en av faktorerna till denna ökning är tack vare sociala medier. LÄS MER

  4. 4. Desinformation och filterbubblor – Hur bör lögner på nätet hanteras i en demokrati?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Paula Pontvik; [2021]
    Nyckelord :Desinformation; filterbubblor; yttrandefrihetsrätt; offentlig rätt demokrati;

    Sammanfattning : Ett grundläggande argument för yttrandefrihet är att ett fritt flöde av information leder till att felaktiga yttranden sållas bort. Till följd av internetutvecklingen har den idén satts på prov. Algoritmer gör det lätt att endast ta del av information som stödjer de åsikter människor redan har. LÄS MER

  5. 5. GIRL POWER - En postfeministisk visuell bildanalys av Veckorevyns omslag

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Ebba Håkansson; [2018]
    Nyckelord :Visuell analys; Veckorevyn; Genus; postfeminism;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur kvinnor visualiseras och representeras på omslagen av Veckorevyn. Materialet består av 23 omslag av Veckorevyn från perioden 2014 till 2015. Syftet är att analysera kvinnor i mediala sammanhang som subjekt. med fokus på kamerapositioner, poser, passivt eller aktivt kroppsspråk, uttryck och blickar. LÄS MER