Sökning: "yttrandefrihet Iran"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden yttrandefrihet Iran.

  1. 1. Sociala medier som verktyg för demokrati och mänskliga rättigheter

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Max Mildh; [2012]
    Nyckelord :Human rights; Mänskliga rättigheter; Sociala medier; Demokrati; Yttrandefrihet; Law and Political Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats inriktar sig på att undersöka hur pass viktiga sociala medier var under demonstrationerna efter valet I Iran 2009 och under demonstrationerna i den så kallade arabiska våren 2011. Hur stor roll spelade dessa nya verktyg i kampen för demokrati och mänskliga rättigheter. LÄS MER

  2. 2. Sociala medier i den svenska nyhetsrapporteringen om Iran

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Susan Abbasnejad; Ronak Moaf; [2010]
    Nyckelord :gröna rörelsen; Iran; journalistik; nyhetsrapportering; sociala medier; yttrandefrihet;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att sociala medier är avgörande för informationsspridning i länder med begränsad yttrandefrihet, men också att sociala medier kan vara svårtolkade samt vilseledande. Syftet med denna intervjustudie var att åskådliggöra relationen mellan sociala medier och traditionell journalistik. LÄS MER

  3. 3. Internet i en Revolution : En undersökning av hur Internet användes som ett verktyg för att påverka statsmakten i Iran samt hur oppositionen använd sig av Internet dvs. före och under, efter valet 2009.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Azad Mohamed Ali; [2010]
    Nyckelord :Internet; yttrandefrihet; totalitarism; makt; rehbar; facebook; twitter.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka, beskriva, analysera hur internet användes som ett verktyg för att påverka statsmakten i Iran samt hur oppositionen använde sig av internet före, under och efter valet 2009. De teorierna som jag använt mig av i min undersökning är den som Strömbäck bygger i sin bok ”makt, medier och samhället” om förtroende för internet och medialisering, publicitetsmodell och mediekonsumtion i förändring . LÄS MER