Patriarkal populärkultur? : En radikalfeministisk filmgranskning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Akademin för juridik, psykologi och socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med föreliggande uppsats var att granska populärkultur för att undersöka om könsmakt-ordningen återspeglas inom den kulturgenren eller ej. Frågeställningen var: Präglas populär-kulturens innehåll och uttryck av könsmaktordningens ojämställda förhållanden? Om så är fallet, på vilka sätt? I uppsatsen avgränsades populärkultur till att gälla amerikanska filmer under år 2009. Det empiriska materialet utgjordes av de fyra mest sedda filmerna under det aktuella året. Datainsamlings- och analysmetoden var filmanalys med diskursanalytisk ansats. I uppsatsen användes även en deduktiv ansats, vilket innebar att radikalfeministisk teori användes som utgångspunkt i granskningen av filmerna. Resultatet visade att könsmakt-ordningen återspeglades inom den utvalda populärkulturen på så vis att kvinnor och män framställdes med könsbundna roller och temperament, genom att kvinnorna bland annat skil-drades som hjälpbehövande och gråtmilda medan männen bland annat skildrades som själv-ständiga och heroiska. Vidare visade resultatet att kvinnor framställdes som sexuella objekt samt att exponeringen av kvinnors kroppar inom sexindustrin framställdes positivt ur såväl kvinnors som mäns perspektiv. Slutsatsen var att denna ojämställda framställning inom populärkulturen kan vara en bidragande orsak till könsmaktordningens reproduktion och vidmakthållande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)