Viral spridning av reklammeddelanden - vad krävs för att ett klipp ska delas?

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Stina Hansson; Patrik Bergervik; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Viral spridning av reklamkampanjer är något många företag vill uppnå, men som endast få lyckas med. Forskningen kring viral marknadsföring är omfattande men det råder oenigheter om vilka faktorer som är mest avgörande för spridning av kommersiella meddelanden. Syftet med detta arbete är att undersöka vilka av faktorerna från tidigare forskning som är mest avgörande för spridning av reklamklipp i sociala medier. För att undersöka detta genomförs en undersökning med fem fokusgrupper med deltagare i åldrarna 18–25 år. Valet av deltagare baseras på tidigare forskning som visar att personer inom denna ålderskategori är de som använder sociala medier mest i Sverige. Studien visar att reklamklipp som har ett känsloväckande innehåll, då främst humor eller något oväntat innehåll, är de som främst sprids vidare på sociala medier. Även igenkänningsfaktorer är något som i stor utsträckning stimulerar vidarespridning, vilket inte belysts i tidigare forskning kring viral marknadsföring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)