Pedagogisk dokumentation: Vad, för vem och varför?
Sammanfattning: Den reviderade läroplanen för förskolan (Lpfö 98, 2010) uppmanar förskollärare och arbetslag att dokumentera för att utvärdera förskolans kvalitet, så kallad pedagogisk dokumentation. Mitt syfte med denna C-uppsats är att beskriva hur pedagoger uppfattar arbetet med den pedagogiska dokumentationen. Jag delade upp syftet i två frågeställningar som sökte svar på vad pedagogerna anser ska dokumenteras och för vem, samt vad pedagogerna anser att syftet med pedagogisk dokumentation är. Studien utgår från en kvalitativ forskningsansats. Jag använde mig av intervjuer som informationsinhämtande metod för att få ta del av pedagogernas erfarenheter och tankar. Resultatet visar att pedagogerna anser att det är utvecklingsprocesser som ska dokumenteras för barnen, pedagogerna och föräldrarnas skull. Syftet med pedagogisk dokumentation enligt pedagogerna att synliggöra barns utveckling och lärande.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)