Är jag min röst eller är rösten mitt instrument?: En studie om sångstuderande gymnasieelevers uppfattning om röst och identitet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur gymnasieelever med huvudinstrumentet sång upplever sambandet mellan röst och identitet. Deras uppfattning av hur sånglektioner påverkar deras utveckling av självförtroende och identitet undersöks också, samt vad de anser kännetecknar en utvecklande sångundervisning. Med hjälp av kvalitativ intervju av sex intervjuobjekt på två olika skolor ges följande resultat: De flesta av eleverna menar att rösten kan vara både ett instrument och en del av personligheten eller identiteten. Det är dock ett mer personligt eller mer kroppsligt instrument än andra. För några elever påverkar deras utveckling av rösten och musikaliteten andra delar av livet, till exempel vilka val av utbildning de tänker göra eller hur självsäkra de är. En sångundervisning som hjälper eleverna att utvecklas musikaliskt och som personer kännetecknas bland annat av konstruktiv kritik och utmanande uppgifter som till exempel repertoar som eleven inte skulle ha valt själv. Många elever uttrycker också en stark emotionell koppling till musiken och till sången i deras liv - livet skulle te sig helt annorlunda och de skulle inte må bra om de förlorade sin förmåga att sjunga.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)