Vem är den typiska spagästen?

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och it

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att kartlägga den typiska spagästens konsumentbeteende samt studera dess föränderliga natur med avsikt att bidra till en ökad förståelse för kundbeteendet inom spabranschen. Avsikten med uppsatsen har varit att ta reda på vem den typiska spagästen är. Vi har med hjälp av teori inom bland annat konsumentbeteende, kundvärde och kundförståelse tillsammans med en webbaserad empirisk undersökning, studerat vad kunden värdesätter vid val och besök av spaanläggningar. Eftersom vi har strävat efter en förståelse för vem den typiska spagästen är kretsade undersökningen även kring livsstilsfrågor, levnadsvanor och demografiska aspekter. Examensarbetet har skett i samarbete med ett specifikt företag inom spabranschen (Varbergs Stadshotell och Asia Spa) för att därigenom få inblick i en representativ del av vår målpopulation. Resultatet av vår undersökning visade att det inte är de sociala aspekterna som är de mest värdefulla för respondenterna vid val av spaanläggning. Istället är det känslan spaanläggningen frambringar, egentid och upplevelsen som står i centrum. I vår strävan efter att ta reda på vem den typiska spagästen är, har vi med hjälp av vår studie kunnat sammanfatta den typiska gästen som den självständige livsnjutaren. Vi har därigenom bidragit till en ökad förståelse för spagäster som kundgrupp och vi vill uppmuntra till ytterligare forskning inom området där andra metoder än den vi använt tillämpas. Detta med ändamålet att nyansera bilden av den typiska spagästen och nå den djupa kundförståelse som krävs för att kunna upprätthålla ett troget kundvärdesskapande på ett långsiktigt plan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)