Projektbeställares syn på relationen med projektledaren : Ett utvecklande av projektdirektivet som en relation

Detta är en Magister-uppsats från Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT; Karlstads universitet

Författare: John Johnsen; Henrik Granängen; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka projektbeställares syn på relationen med projektledare.Detta skulle förhoppningsvis skapa en större förståelse för projektbeställarens roll i relationenmed projektledaren. Studien utfördes med Wisén och Linbloms (1993) indelning avprojektdirektivet i två dimensioner, kontrakt samt process, som utgångspunkt. Dessa tvådimensioner var utgångspunkter för studien där kontraktet sågs som det formella dokumentetsom upprättas i inledningen av ett projekt och processen som den öppna och ärliga dialog sombör finnas mellan projektbeställaren och projektledaren. Den öppna och ärliga dialogen deladestudien in i begreppen kommunikation och förtroende och studien fokuserade därmed på trehuvudaspekter av relationen mellan projektbeställare och projektledare: Det formella kontraktet,kommunikation samt förtroende. Efter att ha gjort denna indelning valde studien att benämnaWisén och Lindbloms term projektdirektiv som projektrelation, detta då begreppetprojektrelation syftar till en utförligare beskrivning av ämnet. Frågeställningen var: Hur serprojektbeställaren på projektrelationen? Tre stycken intervjuer genomfördes medprojektbeställare inom en förvaltning på Karlstad kommun där dessa dimensioner undersöktes pådjupet. Tre projektdirektiv studerades även och jämfördes med Wisén och Lindbloms punktlistaöver vad som bör finnas med i dessa. Resultatet åskådliggjorde centrala delar i projektbeställarenstankar om relationen till projektledaren: Kommunikationen dem emellan bör vara en dialogansikte mot ansikte. Dock bör ett formellt dokument finnas som inte ger utrymme förfeltolkningar. Ett nära geografiskt avstånd förenklar kommunikationsvägarna markant. Närproblem uppkommer och ska lösas bör en öppen diskussion föras där båda parter har förslag ochär öppna för motpartens förslag. Kommunikationen ska alltså vara produktiv med en högprocessubjektivitet enligt Wikström (2000). För att förtroende ska skapas är det viktigt förprojektbeställaren att få delegera ansvar. Förmågorna som en projektledare bör ha är ettekonomiskt sinne samt en hög förmåga inom det kommunikativa spektrumet. Projektbeställarenvisar välvilja genom att vara tillgänglig för projektledaren, och förväntar sig att projektledarenföljer de principer som är uppställda av organisationen även om de inte uttalas verbalt. I dedokument som studerades framkom att förvaltningen benämner projektdirektiv medförstudierapport. I förstudierapporten fanns alla punkter som Wisén och Lindblom beskriver attdet ska finnas i ett projektdirektiv. Dock finner studien att det fattas information iprojektdirektivet som kräver en dialog mellan projektbeställare och projektledare. Nyckelord: projektbeställare, projektdirektiv, förtroende, kommunikation

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)