Att sälja en skola ­ en multimodal analys av två gymnasieskolors informationsbroschyrer

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Med den här uppsatsen vill vi titta närmare på hur gymnasieskolorna i Göteborg marknadsför sig. Vi vill sevilken värld en niondeklassare möter på sin väg att välja gymnasium. Vad tar avsändarna upp och hur försökerde få läsaren att ta åt sig av informationen? Vi har valt att titta närmare på broschyrer från två skolor i Göteborgsregionen: en friskola, Donnergymnasiet,och en kommunal skola, Hulebäcksgymnasiet, broschyrer som skolorna använder i sin marknadsföring. Syftetmed uppsatsen är följaktligen att visa hur dessa två skolor presenterar sig själva. För att undersöka skolornasmarknadsföring har vi valt att göra en multimodal analys. I en multimodal analys undersöker man hur text ochvisuella uttryck skapar sammanhang och kommunicerar med oss. Man tittar alltså på hela framställningen ochhur elementen kombineras ihop för att skapa mening. Den multimodala analysen har visat att skolor försöker locka till sig elever på liknande sätt. Båda skolorfokuserar mycket på fenomen som ligger utanför själva undervisningen: stämningen på skolan är viktig i bådafallen, tillsammans med traditioner och idrott och hälsa. En annan likhet är att båda skolor trycker på identitet,men i olika grad. De vill utmärka sig och visa att de är extraordinära. Det är av betydelse för läraryrket att vara medveten om hur profilering och marknadsföring påverkar arbetetoch arbetsplatsen. En tydlig profil färgar lärarens vardag genom att denna visas upp utåt och skaparförväntningar. Det därför viktigt att veta vilken bild skolans marknadsföringsmaterial målar upp och hur mantilltalar de eventuella eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)